Skivrecension: Lars Winnerbäck
Rock
Lars Winnerbäck
Granit Och Morän
(Universal)
Betyg: 3
Lars Winnerbäck
Granit Och Morän
(Universal)
Betyg: 3
Rockpoet. Vilket hemskt ord. Den svenska rockpoeten gillar
naturlyrik, fåglar som sjunger, havet, öppna landskap, grå betong, gärna regnslickad
och stora frågor. Gärna retoriska. Vem ÄR det egentligen som tänder stjärnorna?
Rockpoeten gillar också sökandet efter mannen/kvinnan som gör kvällen vackrare
och är vild i natten. Allt antytt självupplevt. Rockpoeten har tydliga
refränger som går att sjunga med i och som det byggs upp inför med dundrande
trummor och lagom distade gitarrer.
Lågmälda Möt Mig På Stationerna är en av skivans höjdpunkter
med referenser till geografi och årstider. Både Stockholm (”kyss mig på
Västerbron när hösten kommer”) och St Petersburg nämns. Blues Of A Salesman
handlar om att ha ett lyckligt liv i en värld av sorg, om att turnera (träd,
mack, träd, mack, träd, mack, träd) och hemlängtan, om att sakna sitt barn. Om
vad det kostar att uppfylla sin dröm.
All heder för att han inte fastnat i att skildra sin uppväxt.
Tonårsminnen är rockpoetens nödutgång när idéerna sinar, men Visst Har Vi Glömt
funkar ändå med sina fina återkommande pianoslingor.
Lars Winnerbäck, Sveriges svar på Ulf Lundell minus all
bitterhet, gör gedigen rock med litterära ambitioner för folk som gillar
gedigen rock med litterära ambitioner. Inget ont i det, i sin genre sticker han
till och med ut ur mängden med sitt snygga låthantverk, porlande melodier och
ovanligt lyhörda musiker. Musikerna är inte lika bredbenta som de uppenbara förebilderna,
men poäng för originalitet blir det inte. På väg längs E4:an i sommar är det
här förmodligen ändå så mycket hellylle-P4 det går att bli utan att lyssna på
P4. Winnerbäck verkar rent av lycklig. Det unnar vi honom.
Lyssna också på: Ossler – Ett Brus (2008).
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida