Konsertrecension: Bo Kaspers Orkester
Bo Kaspers Orkester
Tid: Lördagen den 19 mars.
Plats: Konserthuset.
Längd: Två timmar.
Publik: Strax över 800 och tämligen fullt.
Bäst: Musikaliteten, spelglädjen och låtarna.
Saknade mest: Dansa På Min Grav – och 25 andra.
Tid: Lördagen den 19 mars.
Plats: Konserthuset.
Längd: Två timmar.
Publik: Strax över 800 och tämligen fullt.
Bäst: Musikaliteten, spelglädjen och låtarna.
Saknade mest: Dansa På Min Grav – och 25 andra.
Det är lätt att missta Bo Kaspers Orkester för ett mysband
som är kalkylerade för att tilltala så många P4-människor som möjligt. Fel fel
fel. Om man lyssnar närmare finns här några av de mest skarpsynta skildringarna
om att få livet och relationer att funka som en svensk textförfattare fått ur
sig. Kärlek, ångest och humor. En helt vanlig vardag som är både unik och
universell.
Senaste skivan Redo Att Gå Sönder är en av deras bästa och
därifrån inleder Att Vara Ung – ett möte mellan Kuba och Paris - där Bo Sundström spelar
ukelele. Om orkestern ibland erkänt att de inte dragit jämnt är de ikväll på
strålande humör, det är turnéavslutning och väldigt uppsluppet. Redan efter
första låten lägger Sundström och basisten Michael Malmgren armarna om
varandra. På något sätt lyckas de omfamna hela publiken i samma rörelse.
Orkesterns rutin, de är ruskigt tajta och härligt lösa i
kanterna, och rika låtkatalog gör det möjligt att spela både Undantag och Hon Är Så Söt under första kvarten, två låtar som de flesta band hade valt att
lägga som extranummer. Oavsett hur mycket musikalisk bredd de har – live även utökade
med en gitarrist och två blåsare – lyckas ändå diskolåten Diskotek sticka ut.
Där gör även Sundström en Springsteen och bjuder upp en dansglad kvinna från
publiken. Hon får ett minne för livet. Sundströms dans kommer förmodligen inte
vinna priser, men leenden och hjärtan. Han är en blandning av Tom Waits och
Twin Peaks. Och med sin lilla hatt dessutom ganska lik Waits.
Människor Ingen Vill Se och En Ny Skön Värld har de senaste
åren fått en mening de inte hade när de skrevs, med tanke på den seriösa tonen
i presentationerna just där har bandet också insett det. Men annars är det
genomgående mycket glädje. På slutet får publiken önska en låt och efter många
höga rop vinner Semester, som blir ett av extranumren innan Tack, om att inte
ta sin livskamrat för given, avslutar.
Ibland har Bo Kaspers Orkester riskerat bli ett fyrkantigt rockband
i mängden, men nu har de omfamnat sin styrka och präglar sin särart. För även
om influenserna bitvis är väldigt tydliga – Allt Ljus På Mig är kanske den bästa
svenska Curtis Mayfield-låten som gjorts – har de något väldigt eget. Och när
de är som bäst, som ikväll, är det inte många som slår dem på fingrarna.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida