torsdag, mars 17, 2016

Skivrecension: Mavis Staples

Mavis Staples
Livin´ On A High Note
(ANTI-/Playground)
Mavis Staples släppte sin första soloskiva redan 1969 - och redan då var hon veteran. Tillsammans med pappa och syskonen hade hon framträtt som en del av The Staple Singers sedan femtiotalet. Det är ett tag sedan. Då var hon bara en - liten - tvärhand hög, men kunde redan flytta berg med sin röst. Under tiotalet har hon gjort två väldigt fina och lågmälda skivor i nära samarbete med Jeff Tweedy från Wilco. Förhoppningsvis blir det fler, men Livin´ On A High Note är producerad av M Ward från She & Him och han har också gjort ett utomordentligt jobb. Så skilda artister som Nick Cave, Neko Case och Bon Iver-mannen Justin Vernon har bidragit med låtar. Staples ville göra en skiva som skulle göra folk glada, och det är onekligen lite livligare här än Tweedysamarbetena.
Inledande Take Us Back är en självbiografisk låt - dock skriven av Benjamin Booker - om hur hon börjar sjunga i hemstaden Chicago och kören äggar henne att minnas mer. Höjdpunkter som It´s A Light och Action kan både tolkas som politiska låtar och personliga pepplåtar. I´m tired of being scared, sjunger hon i Action. MLK Song (att det är Martin Luther Kings initialer är inte en slump) är en personlig betraktelse över en man som också var vän till familjen Staple. Tomorrow har väldigt snyggt Staxblås.
Mavis närmar sig åttio, men kraften i rösten är intakt. Hon har aldrig varit sorten som tar i från topp till tå. Hon har aldrig behövt. Pondusen är tydlig så fort hon öppnar munnen, även om hon knappt mer än viskar. Med tanke på hennes gospelrötter går det inte annat än att klämma i med ett amen.

Bokrecension: I´ll Take You There om Mavis och The Staple Singers
Mavis Staples kan sjunga