Sophie Zelmani live - skickligt och följsamt
SOPHIE ZELMANI
Tid: Torsdagen 16 oktober.
Plats: Teatern.
Längd: 90 minuter.
Publik: 240 betalande.
Bäst: Musikaliteten och låthantverket.
Saknade mest: Jävlaranamma.
Tid: Torsdagen 16 oktober.
Plats: Teatern.
Längd: 90 minuter.
Publik: 240 betalande.
Bäst: Musikaliteten och låthantverket.
Saknade mest: Jävlaranamma.
Det
finns två vägar att gå som liveartist. Antingen kan man se till att det
underhålls och publiken känner sig delaktig. Bruce Springsteen är
mästare på det. Motsatsen är att inte bry sig om att det finns en
publik. Att inte säga något. Att bara spela låtarna rakt upp och ner.
Miles Davis var mästare på det. Han brukade spela med ryggen mot
publiken. Och inte för att han var blyg utan för att han helt enkelt
struntade i publiken.
Sophie Zelmani
är uppenbart blyg. Hon gjorde en gång en numera klassisk intervju med
Tomas Tengby där hon ibland nästan svarade med hela ord på hans frågor.
På sin första stora turné på tio år - även om hon säger att hon var i
Växjö för fyra år sedan och fortsätter: det har inte hänt så mycket
sedan dess - pratar hon lite mer och skämtar. Musikaliskt befinner vi
oss i facket långsamt, lågmält och längtande. Musik att dricka te under
filt till. Senaste skivan Everywhere släpptes för mindre än en månad
sedan och hon sjunger mycket därifrån, bland annat första låten (både på
skivan och på konserten) By Your Side. Efter en handfull nya låtar
säger hon nästan ursäktande: ni får säga till om ni vill höra något
annat sedan. Något annat blir det sedan i form av gamla bekanta If I Could, Going Home och Aftermath. Free Now börjar med trummor och är en i
sammanhanget närmast rockig låt och en höjdpunkt. Mycket variation blir
det annars inte, men det som görs görs klockrent.
Med sig har
hon ett band - och de är motsatsen till måndagsexemplar - bestående av
mästaren Lars Halapi på gitarr, Rickard Nilsson på keyboard, orgel,
gitarr, dragspel och trumma, Thomas Axelsson på bas och Peter Korhonen
på trummor och lap steel. Bitvis spelar de så tyst att man kan höra en
knappnål fundera på att falla på en bomullstuss på gräsmattan mellan
teatern och konserthuset. Inte för att volymen egentligen är lägre än på
andra konserter, men för att anslaget oftast är försiktigt.
-
Men ska vi göra något, frågar hon musikerna när en paus mellan två låtar
blir lite lång. Någon i publiken har ropat efter Most Of The Time och
vi får höra ungefär halva denna lite borttappade Bob Dylan-pärla innan
hon kommer fram till att hon inte minns hur den går och avbryter. Men
annars sitter allt och Sophie Zelmani har gett oss en välskriven och välsjungen kväll med vackert lågmäld röst att värma sig med i höstmörkret.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida