Rétroviseur både roar och berör
Plats: Palladium.
Tid: Fredagen den 31 maj.
Publik: Ett fyrtiotal.
Längd: 70 minuter.
Bäst: Kreativiteten i framförandet. Den smittar av sig.
Saknade mest: 70 minuter till.
Tid: Fredagen den 31 maj.
Publik: Ett fyrtiotal.
Längd: 70 minuter.
Bäst: Kreativiteten i framförandet. Den smittar av sig.
Saknade mest: 70 minuter till.
I mitten av 1900-talet blev Paris en fristad för jazz - bland andra
Charlie Parker och Miles Davis sökte sig dit. Paris upplevdes vara
mindre rasistiskt och fördomsfullt än USA och musikerna ansåg sig mötas
med en annan respekt och värdighet än i sitt hemland. 2013 kommer det
istället jazzmusiker från Paris till Växjö. Kvartetten Rétroviseur
bildades för fyra år sedan och består av saxofonisten Yann Joussein,
Stéphan Caracci på vibrafon (stilpoäng!), basisten Fanny Lasfargues och
trummisen Yann Joussein. Närmast kommer de från en jazzfestival i norska
Bergen, men annars turnerar de oftast på kontinenten.
Bandnamnet betyder backspegel. I jazzvärlden överskuggar förret ofta
nuet och det finns oftast något legendariskt namn som gjorde samma sak
fast lite bättre för längesedan. Med en backspegel kan man ha koll på
saker som ligger bakom en även om man är på väg framåt.
Rétroviseur inleder med ett tio minuter långt stycke som hade
platsat i Rosemary´s Baby om den utspelats på månens baksida. Andra
låten börjar rytmiskt, men övergår gradvis i ren kakafoni och blir något
Bob i Twin Peaks kunnat gilla. Spraket från basförstärkaren visar sig
vara avsiktligt. De fortsätter med en blandning av Curtis Mayfield och
Benny Hill-signaturen. Någonstans på vägen smyger de in några toner från
Edith Piafs La Vie En Rose.
Ibland är det rofyllt som en vindstilla sommarnatt, ibland tutas det
rejält. Känslan för dramaturgi imponerar och intensiteten höjs och
sänks utan att hamna i ett intetsägande mellanlunk. Om saxofonisten
försvinner mitt i en låt är det för att spela lite från kulissen.
De är inte rädda för att improvisera och förstår att det gärna ska
vara kul både att spela och lyssna, det är inte klia-sig-i-skägget jazz.
De spelar dessutom verkligen tillsammans i en genre som ofta präglas av
solon. Nog för att det förekommer solon, ibland fler samtidigt, men de
känns som en naturlig del av låten de befinner sig i. Mot slutet tackar
Joussein skrattandes oss för att vi sitter kvar.
Kan musik låta så här? Ja. Också. Finns det inga gränser för vad man
kan göra med fyra instrument? Nej. Varför tänjer inte fler musiker på
gränserna? Vet inte. Ler och skrattar publiken på vägen ut? Ja. Och
något legendariskt namn som gjorde samma sak fast lite bättre för
längesedan blir svårt att hitta.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida