Miss Li skulle behöva dynamik och nyanser bland all energi
Plats: Konserthuset.
Tid: Lördagen den fjärde maj.
Längd: 85 minuter.
Publik: Fullt (cirka 770).
Bäst: Inlevelsen.
Saknade mest: Nyanser.
Redan när Miss Li,
mindre känd som Linda Carlsson, och hennes enorma hatt kommer ut på
scenen blir det stort jubel. Hon debuterade 2006 och har i snitt gjort
en skiva om året sedan dess. Och redan första låten Dancing In The Dark,
i dubbel hastighet jämfört med på nya skivan Wolves, har en intensitet
som de flesta brukar uppnå först mot slutet av en konsert. Det finns
tydliga rötter i kabaré när det gäller utformningen - formen och
framförandet är lika viktigt som innehållet. Till innehållet hittar man
spår av bland annat jazz och svensk folkmusik.
I recensioner av Miss Lis musik stöter man
ofta på ordet knaspop och det är, på gott och ont, en bra beskrivning.
Mätarna står oftast på rött och man får en känsla av
extra-allt-hela-tiden. I små doser charmas man, men i längden vore lite
fler nyanser trevliga. Stillsamma och fina versioner av I Heard Of A Girl med snygg fiol och ståbas med stråke och I Can´t Get You Off My Mind kommer som en nödvändig andningspaus.
De stor i kontrast till allt annat. Genombrottslåten - stort jubel -
Oh Boy står på två hjul i samtliga kurvor. Samma sak med Stupid Girl
och My Heart Goes Boom. Förmågan att helt och hållet gå upp i nuet går
inte att förneka och i konsertsammanhang är det beundransvärt. Maximal
utlevelse, inlevelse och upplevelse.
Miss Li är mest känd
för två saker. Dels för duetten Om Du Lämnade Mig Nu med Lasse
Winnerbäck som blev en långliggare på Svensktoppen och dels för sin
medverkan i TV4:as Så Mycket Bättre. Ikväll får vi inte den förstnämnda, men
såväl tolkningar av Olle Ljungström, Magnus Uggla och Pugh möts med
öppna famnar med Ugglas 1:a Gången som publikens allra största favorit.
Stort jubel är förvisso ett genomgående tema och publiken står upp och
dansar och klappar vid ett flertal tillfällen. Miss Li
och bandet piskar upp en imponerande stämning - eller om de möjligtvis
försöker hinna ikapp publiken. Kopplingen till Svensktoppen och Så Mycket Bättre märks. Salen fylls dels av folk runt trettio och dels av
folk runt sextio.
Den explosiva scenpersonligheten och det sockerrusiga tempot både
kompenserar för och till viss del döljer det faktum att låtmaterialet
inte håller hela vägen. Ibland letar den hysteriska energin efter mer
minnesvärd låtar, men hon jobbar hårdare än de flesta och det betalar
sig. Sista låten Is This The End sänker tempot inför landning och är en
av höjdpunkterna.
Läs mer om liknande:
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida