Sofia Karlsson värmer en mulen försommarkväll
Plats: Linneparken.
Tid: Fredagen den 24 maj.
Längd: 75 minuter.
Publik: Cirka 300.
Bäst: Den värmande atmosfären som skapas.
- Vi hade med oss fina klänningar, men nu står vi här med långkalsonger, säger Sofia Karlsson.
Att arrangera en utomhuskonsert i maj är något av ett lotteri. Himlen
är grå och jämntjock men det regnar inte. Samtidigt passar den
stämningen som den stillsamma musiken skapar i den nästan oförskämt
gröna parken. Bänkarna framför scenen är fulla av folk i väldigt
blandade åldrar (cirka 15 till cirka 85) och runt omkring på gräset står
folk också och lyssnar.
Sofia Karlsson fick
sitt genombrott 2005 med tonsatta Dan Andersson-dikter. Att tonsätta
dikter är modigt, rent av nästan lika modigt som att uppträda utomhus i
Växjö i maj. Från den skivan får vi bland annat Jag Väntar Vid Min Mila,
kanske mest känd i Hootenanny Singers version, och De Älskades Vin som
Andersson översatte från Charles Baudelaire.
På scen finns förutom Karlsson också Lisa
Eriksson och Nicolai Busk som båda växlar mellan dragspel och piano samt
Gustaf Ljunggren på gitarr. Det är de fyras gemensamma scendebut och
vissa låtar får de starta om, men det råder ingen tvekan om den höga
graden av musikalitet. Inte nog med att Busk spelar två instrument, han
är dessutom dansk. Och om inte det heller vore nog tolkar han Finlands
nationalkompositör Jean Sibelius ensam med dragspel. Det är inte något
man hör varje dag. Och om inte ens det vore nog förklarar Karlsson
fördelen med att stämma sin gitarr DADGAD. Fördelen är att man kan
spela grundackord med bara ett finger. Stilpoäng utdelas också för att
hon spelar det grekiska stränginstrumentet bouzouki på några låtar.
Av mer allmänt intresse är kanske att vi får vackra tolkningar av så
skilda artister som Ulf Lundell där Nådens År spelas efter de senaste
dagarnas oroligheter i Stockholm och Mary Chapin Carpenters Why Walk
When You Can Fly. Karlsson spelar även eget där
Dina Händer (Göteborg) och konsertens sista låt Stanna Kvar, om att våga
vara i ett förhållande, tillhör höjdpunkterna.
Musiken tar tydligt avtramp i vistradition, en relativt smal musikstil 2013. Karlsson
valde nyligen att spela den amerikanska bluegrassångerskan Alison
Krauss i radio. Båda berör folk som egentligen inte tror sig gilla ”sån”
musik. Värmen i publikens applåder skvallrar om att hon når både ut och
in, trots att det inte är låtar man dansar sig svettig till. Kvällen må
vara lugn, men man blir varm inombords och går hem leende.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida