måndag, september 07, 2009

Vilka filmer gjorde din sommar?

moon

Sommarens mest underhållande film i min värld var Quentin Tarantinos Inglourious Basterds. Den som fick mig att skratta mest var Brüno. Sacha Baron Cohen belyser fördomar och gör årets smartaste satir på vägen. Fördomar som jag hoppades var just bara fördomar bekräftades på smärtsamma sätt. Finns det föräldrar som är beredda att fettsuga sina femåriga barn? Tydligen. Inte helt oväntat blev filmen en relativ flopp i USA. Anledningen till att Borat blev en sådan framgång kan bero på att den tolkades som drift med konstiga invandrare.

Favoriten Will Ferrell har tydligen floppat under sommaren med en film som heter Land Of The Lost. Den hade jag inte ens hört talas om förrän för fem minuter sedan. Hans två senaste filmer innan dess var Semi-Pro och Step Brothers. Dags att rycka upp sig? Däremot ser jag fram mot Duncan Jones sc-fi existentiella lågbudget-regidebut Moon med Sam Rockwell i huvudrollen. Förhandspratet har varit positivt men chansen att den kommer till Växjö beräknas till ca 1/580 000 000. Är också nyfiken på In The Loop med bl a James Gandolfini som beskrivs som en krigssatir med briljant manus.

Public Enemies om John Dillinger med Johnny Depp och Christian Bale i regi av Michael Mann var inte dålig, men blev ändå något av en besvikelse. The Hangover var förvisso kul men inte kul. En stunds bra underhållning, men jag fick inte direkt kramp i skrattmusklerna. Star Trek var en stunds välgjord underhållning som fungerade även om man inte sett tv-serien/serierna men innehöll samtidigt tillräckligt många blinkningar för att hålla nördarna nöjda.

Under hösten ser jag fram mot (tror jag) Martin Scorseses nya Shutter Island med Leonardo DiCaprio i huvudrollen. Att den är baserad på en roman av Dennis Lehane är definitivt inte i vägen. Självklart vill jag heller inte missa Woody Allens nya Whatever Works med Larry David och Evan Rachel Wood i huvudrollerna.

Varmast i hjärtat blev jag av Anvil! The Story Of Anvil om ett tappert kämpande hårdrocksband som tiden sprungit ifrån men som vägrar ge upp. Man går från att skratta åt dem till att hålla tummarna för Steve "Lips" Kudlow och Robb Reiner. En liten film om manlig vänskap och kärlek till musik man inte bör missa.

Tidningen Rolling Stone har sammanfattat sommarens filmer. Kanske kan du hitta något du missat?

Läs mer om Brüno.

Läs mer om Christian Bale.

Läs mer om Will Ferrell.

Läs mer om Woody Allen.

Läs mer om Larry David.

Läs mer om Anvil! The Story Of Anvil.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida