onsdag, juli 15, 2009

Dags att upptäcka Sacha Baron Cohen med Brüno?

http://www.usmagazine.com/files/bruno-b_2.jpg

Jag skrattar inte åt Ali G, kanske för att jag inte är tillräckligt insatt i hip hop-kulturen. Jag skrattar inte åt Borat, förstår helt enkelt inte humorn. Få saker är så intetsägande som humor man inte skrattar åt. Av förklarliga skäl har jag alltså inte vart särskilt nyfiken på filmen Brüno heller. Dessa tre karaktärer har skapats av komikern Sacha Baron Cohen. Igår sändes hans besök hos David Letterman på svensk tv och för en gångs skull var han sig själv, annars brukar han oftast göra sina intervjuer i karaktär.

Brüno är en homosexuell hårfrisör från Österrike som bestämmer sig för att bli den mest kända Österrikaren sedan, tja, världens hittills mest kända Österrikare. Googla på Andra Världskriget om personen i fråga inte klingar bekant.

För första gången skrattade jag åt Baron Cohen. Han var rolig som sig själv och jag skrattade högt när han pratade om hur de hade lyckats boka en intervju med en äkta terrorist som är med i Brüno. Terroristen - eller någon av de andra som medverkar i filmen - vet inte att Brüno är en karaktär. Och nu är jag nyfiken på att se filmen.

Jag hade länge samma problem med Matt Damon. Han var, tyckte jag, alldeles för vanlig, tråkig och gjorde till synes samma karaktär i alla filmer. Detta var min fasta övertygelse tills jag såg en intervju med Damon, även den hos Letterman, och jag insåg att det var just vanligheten och enkelheten i hans skådespeleri som var hans storhet. Han får det att se enkelt ut och då tänker man inte på att han agerar - till skillnad från många andra skådespelare som man så att säga kan se kämpa. Nu är Damon en av mina favoriter.

Kanske är jag, efter många om och men, på väg att upptäcka även Sacha Baron Cohens storhet.

Läs en intervju i DN med svenska skådespelaren Gustaf Hammarsten som är med i Brüno.

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

Om inget annat får du väl se Brüno pga att han har samma frisyr som Per Gessle.

10:32 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Hmm. Jag tänker inte säga emot. Påminner lite om den där flourtant-varianten Gessle hade runt -81.

10:44 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida