torsdag, juli 02, 2009

SVT bjuder på Alfred Hitchcock i sommar

http://www.geocities.com/ingridbergman4/ingrid_bergman.jpg

I sommar sänder SVT inte mindre än sex av mästerregissören Alfred Hitchcocks filmer. Varje tisdag vid halv elva på kvällen kan man bänka sig framför tv och avnjuta en av filmhistoriens bästa och mest stil(bild)ande berättare. Redan nu i tisdags visades Rebecca, hans första film i USA.
Personligen tycker jag det är ett fint urval, tom en film jag inte sett innan.

7 juli: Illdåd Planeras/ Suspicion (1941)

14 juli: Trollbunden/ Spellbound (1945)

21 juli: Notorious (1946)

28 juli: En Studie I Brott/ Vertigo (1958)

4 augusti: Psycho (1960)

Jag vill särskilt rekommendera: Notorious med Cary Grant och Ingrid Bergman. Här finns en av filmhistoriens längsta kyssar. Det finns regler för hur länge en kyss får hålla på och de lyckades Hitchcock ta sig runt på ett snyggt sätt. Här finns också en berömd kameråkning som slutar med en närbild på en nyckel. Missa heller inte En Studie I Brott med James Stewart och Kim Novak. En Studie I Brott kan vara den bästa film Hitchcock gjorde och möjligtvis den bästa filmen jag sett. Här finns en lång sekvens helt utan vare sig dialog eller monolog och vill man veta varför han än idag anses vara en av de stora kan man börja här. Nästan varje filmruta skulle kunna förstoras upp och göras till affisch. Psycho antar jag att alla redan har sett - om inte: poppa popcorn och se till att ha duschat innan filmen.

Men allra mest ser jag fram mot Illdåd Planeras. Den har jag nämligen inte sett, men jag vet att Cary Grant och Joan Fontaine spelar huvudrollerna.

Allt vi behöver nu är en sommar med regniga tisdagskvällar. :)

Läs mer om boken Hitchcock Om Hitchcock av Francois Truffaut.

Läs om Hitchcock-fynd på DVD.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida