fredag, juni 26, 2009

Michael Jackson har avlidit

http://www.accesshollywood.com/content/images/12/400x400bd/12418_check-out-these-shot-of-michael-jackson-over-the-years.jpg

För mig symboliserade Michael Jackson mer än något annat att pengar och kändisskap inte är det viktigaste livet har att erbjuda. Jag var ingen stor fan av hans musik, men vem kan motstå Billie Jean? Dessutom är jag svag för They Don´t Care About Us. Och I Want You Back med Jackon 5 har varit en av världens bästa låtar sedan dagen den spelades in i skivbolaget Motowns källare i Detroit.

Han levde ett liv som jag inte kan förstå och som jag kanske inte vill förstå, men jag vet att det är ett liv som jag inte skulle vilja leva. En vuxen pojke med ett Messiaskomplex som förmodligen var väldigt ensam. Ingen av oss kan ju förstå hur han hade det. Hur lever man ett normalt liv när man stått på scenen och varit stjärna sedan barndomen? Jag vet inte. Michael Jackson visste inte. Jag har hört en psykolog prata om att många kändisar stannar i den mentala ålder de hade när de blev kända. Jackson skulle strax fylla 11 när I Want You Back blev en hit.

Nu känns det lika overkligt att han gått bort femtio år gammal som att han faktiskt fanns på riktigt. För han var och är en ikon. Alla visste vem han var utom möjligtvis han själv. Skivan Thriller från 1982 är världens mest sålda skiva och uppges ha sålt runt 100 miljoner exemplar. Det finns många liknade "mesta"-siffror i hans karriär.

Oavsett vad som är sant och inte sant i ryktesspridningen var han ett sant original. Även om man vill försöka gå i hans fotspår - är det värt det? Kanske kan han nu äntligen få sinnesfrid.

Läs mer om Michael Jackons i DN.

Läs mer om skivbolaget Motown.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida