onsdag, juni 24, 2009

Är det bara jag som inte gillar sommardeckare?

http://dearada.typepad.com/dear_ada/images/m05.gif

Jag har lite svårt för de där engelska deckarna som utspelas på landet i ett samhälle med 100 invånare där 2-3 personer mördas varje vecka. Jag ser en liten logisk lucka. Dessutom är det ofta små engelska samhällen som verkar ha fastnat i ett postviktorianskt England där vykortsmord ofta är en överklasshobby för att komma över arvet som Onkel Nigel lämnat efter sig. Den sortens deckare retar jag mig på. Och det är inte polisen som löser morden. Det är en tant som överlistar mördaren, alternativt en lagom inavlad fransman med jazzrabatt.

Ja, Agatha Christie. Det är dig jag tänker på. Jag kan inte förneka att hon kunde skapa en driven och välbyggd intrig, men jag kan inte heller påstå att hennes nostalgiska överklassmord är något annat än löjliga och hennes karaktärer Miss Marple och Hercule Poirot lika fyrkantiga som en ovanligt fyrkantig fyrkant. Då orkar jag inte ens nämna Morden I Midsomer. Midsomer är ett litet grevskap i England som tydligen har fler mord i veckan än New York. Fråga inte.

En sak till jag inte förstår är att denna sorts föråldrade gojja varje sommar helt plötsligt upptar 95 procent av tablån på både SVT och TV4 - de resterande fem procenten fylls med allsång med fan, hans moster och Sarah Dawn Finer (vem är hon och varför tycks alla utom jag känna till henne?). Egentligen förstår jag varför TV4 visar dessa tantdeckare, de visar vad som helst som hjälper dem sälja reklamtid. Men SVT?

Värre är att jag faktiskt gillar både England (nästan mer än jordgubbstårta på midsommar) och deckare (Ed McBain, George Pelecanos, Patricia Highsmith, Sjöwall/Wahlöö) men dessa sommardeckare med ihåliga intriger och tokroliga karaktärer gör mig bara trött och, känner jag nu, ganska irriterad.

Ja, jag vet att jag kan stänga av tv:n och läsa en bok sitället. Det har jag redan planerat. Ska bara posta det här först.

Och varför ska alltid "detektiven" tala om för mördaren hur mordet gick till? Vet inte mördaren det redan? Fö sautan.

Läs en artikel om sommardeckarna och se fina bilder på några av dina favortikaraktärer.

Läs en bok i sommar!

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida