tisdag, juli 21, 2009

Frank McCourt har avlidit

http://www.csuchico.edu/pub/inside/archive/00_11_02/fmccourt.jpg

Hösten 1999 läste jag Frank McCourts Ängeln På Sjunde Trappsteget på en engelskakurs. Boken handlar om hans fattiga uppväxt på Irland dit han flyttar från New York med en kärleksfull mamma, en alkoliserad pappa och 37 syskon när han är fyra år. Hur eländig hans barndom än var rent ekonomiskt berättade Frank med så mycket kärlek och humor att man blev varm inombords.

Sommaren 2004 hittade jag Lyckans Land hemma hos en kompis. Är den lika bra som Ängeln På Sjunde Trappsteget? Nej, men väldigt bra. Den handlar om hur han som nittonåring återvänder till USA med sina dåliga tänder och inflammerade ögon för att slippa fattigdomen på Irland. Han börjar senare utbilda sig till lärare i engelska och litteratur.

Sommaren 2009 snubblar jag över det faktum att han skrivit en bok till som heter Magistern. Med min skarpa slutledningsförmåga misstänker jag att den handlar om hans år som lärare. Jag går in på bibliotekets hemsida och reserverar den. Igår hämtade jag den. Idag läser jag i Dagens Nyheter att Frank McCourt har avlidit, 78 år gammal.

Eftersom jag så länge jag kan minnas alltid uppskattat bra berättare kan jag inte göra annat än att lyfta på hatten. Frank McCourt var nämligen en bra berättare. Nu ska jag läsa Magistern. Berättelsen fortsätter.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida