onsdag, juli 22, 2009

Hur ofta lyssnar du på dina skivor?

http://www.gnetagalten.se/images/00003/0/cd-hyllor-i-furu-1.jpg

Hur många av dina skivor lyssnar du på regelbundet? Hur många av mina skivor lyssnar jag på regelbundet?

Jag är så gammal att jag fortfarande köper skivor, bläddrar i texthäften och fortfarande har CD-spelaren framme. Jag har tom en CD-växlare. Men hur många av mina skivor lyssnar jag på regelbundet? Jag har ca 20 eller 30 skivor som fortfarande står inplastade, trots att jag haft vissa av dem i fem-sex år. Hur många av skivorna som står i hyllan har jag lyssnat på mer än två-tre gånger? Inte många.

De där skivorna som verkligen tar över och sedan blir en outbytbar del av ett år eller en sommar av ens liv är väldigt få. När hände det mig senaste? Jag är inte säker på att jag minns.

Och då ska det ändå påpekas att musik är mitt stora intresse. Men man lyssnar inte på det sättet längre, eller hur? De nya skivor jag lyssnade mest på förra året var nog Bon Iver och Fleet Foxes, men lyssnade jag lika mycket på någon av dem som jag lyssnade på The Beatles Rubber Soul eller Revolver? Förmodligen inte. Frida Hyvönens Silence Is Wild var en av mina favoritskivor förra året, men har jag lyssnat på den mer än tio gånger sammanlagt? Förmodligen inte. Anna Ternheims Leaving On A Mayday är en fantastik skiva, men jag har nästan bara lyssnat i hörlurar under promenader. Vet jag ens hur den låter i min stereo?

Jag lyssnade ett tag väldigt mycket på hårdrocksbandet Mustaschs fetsmocka Latest Version Of The Truth, men nästan bara under promenader. Jag gillar hårdrock men lyssnar inte så mycket på det hemma utan mest när jag är ute och går eller cyklar. Lyssnar jag på det i bilen slutar det alltid med att jag kör för snabbt och det är synd för hårdrock låter bra i bil.

90 procent av min skivsamling står mest och samlar damm. Möjligtvis är tom den siffran i överkant. Jag tror jag har ca 700 skivor. Om jag lyssnar på 10 procent skulle det innebära att jag lyssnar på ca 70 skivor regelbundet. Det gör jag inte. Inte ens de 24 skivorna i växlaren spelas regelbundet.

Jag lyssnar nog på ca 5 procent av mina skivor regelbundet. Men jag kan inte göra mig av med de andra 95 procenten. Då skulle jag inte kunna somna. Men kanske skulle jag kunna ta av plasten på The Best Of The Walker Brothers. Den har trots allt stått i hyllan i sex år.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida