torsdag, september 04, 2008

Twin Peaks håller fortfarande

Twin Peaks var stort när jag var i mellersta tonåren, men för mig var Seinfeld större och Twin Peaks fick vänta i fem år till. Man kan ändå tycka att det är ganska bra att tillhöra en generation som har just Mark Frosts och David Lynchs baklängesdeckare som inte är en deckare och inte egentligen är baklänges som "sin" kultserie. Nu har jag lånat tre st DVD-boxar av min lokala Ful-Tommy k Johansson-Fager och glädjande nog kan jag konstatera att det håller än. Det är suggestivt, det är bra musik, det är Bob och det är servitriser. Jag misstänker att det var här mitt intresse för servitriser grundlades. Kaffe har aldrig smakat så gott som när det serveras av Norma och Shelly (spelas av Mädchen Amick - bara namnet, jeez). Ett återfall är inte långt bort. Det blir inte sämre av att charmigt anala Special Agent Dale Cooper ger det ett av tv-historiens mest tydliga tummen upp.

Jag skrev för några veckor sedan om Mad Men och den snygga vinjettens roll. Twin Peaks gjordes definitivt under en period när förtexterna bara var en transportsträcka och signaturmelodin ofta var hemsk. Ingen nämnd, ingen glömd (tyvärr). Därför är det intressant att man redan under dessa minuter får stämningen perfekt serverad av både Angelo Badalamentis numera klassiska signatur och de stämningsfulla bilderna på fågeln (enter ploppbas!), sågverket, bergen och vattenfallet.

Sågverket är en viktig del av intrigen för mig. Jag kommer från en sågverksfamilj och blir varm inombords varje gång det dyker upp i vinjetten. Jag känner dofterna. Få saker luktar så gott som ett sågverk. Inte ens blåbärspajen som serveras av Norma.

Sandy, that waitress I was seeing lost her desire for me/ I spoke with her last night, she said she won´t set herself on fire for me anymore

Dagens låt är 4th Of July, Asbury Park (Sandy) av Bruce Springsteen.

Läs mer om Twin Peaks.

Läs mer om David Lynch.

Läs mer om kaffe.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Blogger The Female Dinousaur sa...

Ola! Du är nominerad (hos mig).

Jag kan dessutom göra mig lite märkvärdig över att jag har fikat på det där fiket i Twin Peaks, det där den godaste körsbärspajen (var det körsbärspaj?) serverades. Det var en säregen känsla, nästan lite overkligt... Jag är en sucker för film locations...

8:11 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag avgudade serien som 15-åring men började nästan gråta av skräck varje gång Bob dök upp. Min pappa som saknar fantasi och därmed rädsla sa alltid "trams!" och gick utan vidare ut i den mörka skogen och urinerade (ja vi bodde i en skog, jo vi hade toalett inne) på kvällen för att visa hur jäkla icke-rädd han var. Nu nästan 20 år senare skulle man ju tro att jag (som nu själv är pappa och borde vara lika icke-rädd) skulle kunna titta utan att bli livrädd men nej tyvärr. Jag sitter och tittar fyra meter bredvid TV:n så fort jag vet att Bob är på G. En gång satt jag vid datorn i ett annat rum när serien gick i repris på TV4 (tror jag?) och jag fick en slags spindelkänsla som sa att jag måste sticka och slå av TV:n. Med två meter kvar till knappen dök Bob upp. Oh fy åt helvete vad rädd jag blev. Satt som en nymfparakit på nyårsafton och skakade (har ni haft nymfparakit på nyårsafton vet ni att man inte har någon kvar dagen efter).

Men serien är grym, det håller jag med om. Och min pappa saknar, förutom fantasi även empati och lite av hörseln på ena örat tröstar jag mig med. Dessutom gjorde hans brist på fantasi att han lämnade biosalongen i förtid på Sagan om ringen, eftersom den ju "var helt orealistisk".

Är detta min psykoterapeuts blogg förresten eller har jag kommit fel?

10:08 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Gammelmamman: Funderar fortfarande på min lista.

Greven: Du har kommit rätt. Till vårt nästa möte vill jag att du ska skriva ner fem saker som Bobs uppdykande får dig att känna och hur du tycker det påverkar din vardag.

Jag har aldrig haft nymfparakit på nyårsafton, eller någon annan dag.

Om din pappa lämnat Sagan Om Ringen pga att den tyvärr inte var särskilt bra hade jag förstått honom. Men att den inte var särskilt verklig? Alla dvärgar med håriga fötter som jag umgås med är faktiskt lika gnällig som i filmen och hästar rider i någon sorts skuggzon där världen liksom flimrar lite extra i svart-vitt, typ. Förstår inte vad han menar.

Nästa gång ska vi dessutom testa att prata baklänges med folk som äter blåbärspaj.

Visst är serien grym. Det var det jag ville säga.

11:29 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida