fredag, augusti 29, 2008

Min armbåge tar över världen

Det bästa med att vara kompis med Tommy - förutom att han är väldigt söt - är att han är gift med en livs levande sjuksköterska. För några veckor sedan upptäckte jag t ex att mina vänstra armbåge såg ut att vara lånad från elefantmannen. Studentarmbåge kallas det tydligen. Det beror på att man vilar sig på armbågen när man sitter eller ligger och läser, vätska samlas i armbågen och slemsäckar svullnar upp. Så där satt vi, en enorm armbåge med en Ola på och jag. Sjuksköterska Emma informerade om att man kunde bota detta med Ipren, den intelligenta värktabletten. Jag tog en tablett om dagen i 10 dagar och min armbåge återgick till sitt vanliga alfahannemuskulösa jag. Så långt allt väl.

I måndags var det fint väder och detta firades med läsning av Klas Gustavssons biografi Tage Danielsson Tid. I trädgården, på mage, med utfällda armbågar. I x antal timmar. På tisdagen var armbågen tillbaka igen. Ny Iprenkur påbörjades igår.

Det bör påpekas att studentarmbåge inte gör ont, förutom att det skvalpar lite och blir obekvämt att ha tyngd på den. Själv låg jag i sängen när jag plötsligt upptäckte att min armbåge svalt en åkersork. Nu när en ny termin börjar för Sveriges studenter är det därför bra att kolla sig själv regelbundet. 23 miljoner svenska studenter dör varje år i sviterna!

Dagens låt är One Day Like This av Elbow.

Läs mer om studentarmbåge.

Etiketter: ,

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

jag tror du ska va lite föesiktig med din armbåge.
Hälsar mammaqdq

11:49 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Jag är lite försiktigt. Ska köpa Ipren med jordgubbsmak.

6:04 em  
Blogger The Female Dinousaur sa...

Ipren? Vad hände med den där intelligenta antiinflammatoriska gelen?
Är det inte bursit den kallas också, den där sjukan? Frågar den f d läkarsekreteraren och kliar sig lite sinnesslött i huvudet...

9:51 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Resultat av googling:

"Bursit

Bursit innebär att slemsäcken som sitter under och runt flera av kroppens stora leder, har inflammerats.

Slemsäckens uppgift är att fungera som stötdämpare genom att den ligger mellan skelettdelar, muskler och hud och skiljer dessa åt. Inuti säcken finns en seg vätska som hjälper till att skydda ledens delar mot skavning och tryck. När slemsäcken - bursan - inflammeras ökar mängden vätska och en svullnad uppstår.

Ofta drabbas bursor kring knät, armbågen, höften eller axeln. Bursit beror för det mesta på att leden överansträngts, men den kan också vara en del i en reumatisk sjukdom som till exempel reumatoid artrit, gikt eller pyrofosfatartrit.

Tillståndet hör till de mjukdelsreumatiska sjukdomarna.
Symptom

Typiska bursittecken är svullnad och ömhet runtomkring en led. Det gör ont när man använder leden och rörligheten är minskad. Ibland rodnar området och känns varmt."

Gele vet jag inte om jag vill ha. Känner inte för att gå runt och vara kladdig på armbågen (och här är det fritt fram för skämt antar jag).

12:43 em  
Anonymous Anonym sa...

studentarmbåge gör jätteont, jag har det just nu och kan inte använda min vänstra arm.

9:49 em  
Anonymous Anonym sa...

Håller med ovanstående kommentar - det kan göra jätteont

7:52 fm  
Anonymous Stackaren sa...

Har själv drabbats av detta troligen pga överträning. Smärtan är olidlig och området kring armbågen är väldigt svulet, rött, ömt och varmt. Jag känner även att inflammationen har satt sig i hela kroppen och det känns verkligen som man körts genom en torktummlare :( Har ni andra upplevt dessa övriga symtom i kroppen också och hur lång tid har det gått innan ni blivit fullt återställda?

9:07 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida