lördag, februari 23, 2008

Du är värd att läsa Julian Barnes

Sommaren 2005 - tror jag - läste jag min första Julian Barnes. Vissa böcker faller man för och jag föll för England, England. Den kan sägas vara brittisk socialrealismfantazy eller något sådant. Karaktärerna och intrigen var skruvade, men aldrig bortom vad som skulle kunna hända en helt vanlig tisdag (en rik affärsman köper Isle Of Man och bygger upp Englands största turistmål där så att folk kan förenkla sina semestrar).
I slutet av februari 2008 läser jag en Barnes till. Den heter A History Of The World In 10 1/2 Chapters. Den är, halvvägs in, precis så bra som en bok med den titeln bör vara. I ganska korta kapitel berättas världens historia. Ibland konkret, ibland symboliskt. Det börjar med Arken sedd från en trätermits perspektiv. Man skrattar ibland och blir berörd ibland. Helt utan pekpinnar, övertydlighet eller moralkakor lyckas Barnes ta upp religionsmotsättningar, hur media får folk - tvingar folk - att skrika allt högre och teknikens ökande kontroll på dem som skapat den - dvs mänskligheten.
Om det inte vore så förödande med superlativ skulle jag ha användet ordet geni när jag beskriver Julian Barnes, men jag låter bli. Han förtjänar bättre.
Nu måste jag tillbaka till boken.
Dagens låt är When The Deal Goes Down av Bob Dylan.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida