fredag, februari 22, 2008

Tre hyfsade klassiker på rad

Mellan åren 1957 och 1965 gjorde regissören David Lean tre filmer. The Bridge On The River Kwai, Lawrence Of Arabia och Dr Zhivago. De är sammanlagt nästan 600 minuter. De belönades med 19 Oscars. Dessutom, och jag vet inte om det egentligen har med saken att göra, var Lean gift sex gånger.
Ska man göra något kan man lika gärna köra hela racet, eller hur? Och sedan lite till.
Har man sett någon eller några av dessa tre filmer vet man att de inte är inspelade i trädgården under ideala förhållanden. Öken, regnskog och kala landskap är inte de bästa miljöerna för stabilt väder. Om Lawrence Of Arabia gjorts idag hade med största sannolikhet Peter O´Toole ridit runt på en dataanimerad kamel i en dataanimerad öken, men i dessa tre filmer är saker vad de ser ut som (även om fläktar användes till sandstormarna är sanden verklig och även om Finland fick tjänstgöra som Ryssland är frosten på näsorna verklig).
Det skulle vara enkelt att säga att film var bättre förr, men det tycker jag inte. Men det finns en poäng i att öknen är en öken, att skådespelarna är där på riktigt, snarare än att de går framför en blue screen i en studio i New York medans datanissarna sitter i Kalifornien och programmerar en öken.
Jag har ännu inte sett Dr Zhivago. Av vad jag hört är den inte lika bra som de två föregående, men jag tror inte jag kan hålla mig särskilt länge ändå.
Dagens låt är Dark Was The Night, Cold Was The Ground av Blind Willie Johnson.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida