måndag, maj 28, 2007

Lördag med Dr Leif

Vad gör man en helt vanlig lördag i maj när solen nästan skiner? Man går på stan med Dr Leif.

Där bjöds man på musik - bl a var Lasse Lindh på plats och spelade lättnynnad trallpop. Dessutom var det loppmarknad. Den gode doktorn hittade en Backyard Babies-singel som Jalle Lorentsson spelade munspel på. Men jag gjorde faktiskt ett ännu större fynd. Sjöwall/Wahlöös Det Slutna Rummet som jag letat efter i rätt upplaga i x-antal år (rätt upplaga är alltså den som jag har de andra böckerna i) och tre Ed McBain som jag inte hade på min lista. Sånt kan göra en eftermiddag helt på egen hand.

(Det finns faktiskt en lista. Har man ca fyrtio böcker av samma författare är det ganska snårigt att minnas vilka titlar som saknas och vilka som inte gör det.)

Dessa fyra böcker kostade dessutom bara tio kronor. Lägg till detta att jag senare fyndade Osslers Desorienterad för fyrtio kronor. Lägg till detta att Dr Leif bjöd på glass och att vi satt i solen och diskuterade Älmebody/Linneryds chanser att slå Öster nästa år (något jag och morfar skämtade om i några år när Öster låg i allsvenskan och Älmebody/Linneryd i fyran, nu ligger Öster sist i ettan och Älmebody/Linneryd i mitten av tvåan).

Doktorn bjöd även på en liten improviserad föreläsning om Downliners Sect som jag fick en skiva med. En överrasknings-bonus-CD-R visade sig innehålla Leonard Cohens tredje skiva Songs Of Love And Hate som ett tiotal lyssningar senare är riktigt jäkla bra. Vill man avnjuta hans texter - och det vill man - kan man göra det här.

Och allt detta nästan helt utan regn.

Däremot tror jag att Öster skulle vara relativt chanslösa. Vänta bara.

Dagens låt är Last Year´s Man av Leonard Cohen.

5 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Ah, ett mycket bra låtval! Det albumet är för övrigt ett oförskämt bra album.

8:44 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Jajamensann. Skivan är riktigt bra. Har inte så bra koll på hur Cohens album står sig inbördes, men Songs Of Love And Hate borde vara en av hans bästa. Finns det något speciellt Leo-album du vill rekommendera?

2:48 em  
Blogger Thomas O. sa...

I mitt tycke är just "Songs of love and hate" hans näst bästa. För mig är "Ten new songs" numero uno. Keep searching...

5:13 em  
Anonymous Anonym sa...

Songs from a room minns jag som ett starkt album. Måste fråga – vilka McBainböcker var det? /Janne

10:35 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Thomas O: Okej. Ska kolla in Ten New Songs (är iaf väldigt förtjust i titeln).

Janne: De tre senaste McBain-fynden är Hotet, Dockan och Gänget. Har nu tio olästa. Blir nog några McBain-dagar till sommaren.

11:32 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida