onsdag, april 11, 2007

Vaknade upp i morse, skaffade ett vapen

Vad ska man säga? Få tv-serier har tagit sig så långt in i mitt hjärta som Sopranos. Nu börjar den sista säsongen i USA. Sen är det slut. Å ena sidan vill jag att SVT ska börja sända NU - å andra sidan vill jag inte att det ska ta slut. Rent tv-serie-mässigt är det nog det mest nervpirrande jag varit med om sedan Seinfeld sa god natt. Där gjorde förvisso Larry David ett farvälavsnitt så cyniskt att ingen gillade det. Detta till skillnad från t ex M*A*S*H och Homicide där allt pluttades till i överkant. Den tredje vägen är väl att göra som Simpsons och bara fortsätta och låtsas som att folk fortfarande skrattar.

Frågan är vilken av dessa vägar Sopranos-geniet David Chase ska välja. Ska han ta livet av alla i en shoot out eller blir det gemensam strandvilla i LA? Får Silvio Dante spel och gör en Scarface på kontoret eller flyttar Toni och Carmela till en stuga i Dalarna, fiskar lax och lyssnar på Dean Martin till solen går ner, upp och ner igen?

Jag vill veta, men jag vill inte att det ska ta slut.

Hur det än går kommer jag sakna de psykotiska italienarna, deras träningsoveraller, cigarrer och matorgier. Och ingen kommer någonsin säga fuck lika snyggt som Paulie.

Dagens låt är Rehab av Amy Winehouse.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Please. Homicides sista avsnitt i säsong 7 och slutfilmen var inte tillpluttade. Det ena var business as usual, och den andra hade klara drag av en tillbakahållen David Lynch.

Fast sedan tyckte jag inte Seinfeldavslutningen var speciellt cynisk -- bara slappt skriven.

6:35 em  
Anonymous Anonym sa...

Please på dig själv. Homicide-filmen slutade med att de döda karaktärerna lekte med en vattenslang och skvätte på varandra. Om Sopranos slutar på samma sätt blir jag besviken.

//Fula Fula Ola

12:19 em  
Anonymous Anonym sa...

Det kommer sluta med att Tony Soprano sitter och gråter hos en ny psykiatriker.

7:02 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Vattenslang!

10:31 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida