onsdag, februari 07, 2007

Peter Englund

Jag tror det var AD 2002 när jag läste historia. Peter Englunds Poltava fanns på listan över "frivillig litteratur, välj en titel". Eftersom de övriga böckerna förmodligen var saker i stil med Kvinnor på Torpsbruk 1780-1890 och liknande blev det så att jag läste min första Englund. Ni som läst Poltava - och vi är ganska många - vet att den är svår att lägga ifrån sig. Sedan dess har jag försökt få mina obildade vänner att bli lite allmänbildade med hjälp av mäster Peters hjälp. Till och med en sådan kretin av tredje graden som Tommy - hans kulturella referenser börjar med Motörhead och slutar med Steven Seagal - har med mitt rimliga och sansade stöd påbörjat Brev Från Nollpunkten. För att inte nämna Nicklas (men han är nog bara sjunde graden).

Mitt problem med Englund är numera att jag läst samtliga hans böcker (förutom avhandligen Det Hotade Huset, är det någon därute som läst den och kan rekommdera?). Därför blir jag glad när jag, i väntan på den sista delen i tegelstenstriologin Ofredsår, Den Oövervinnelige och X, på hans hemsida snubblar över den här. Kanske kan det vara något, Daniel?

Dagens låt är No One Knows av The Queens Of Stone Age.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Peter Englund lyssnar på Manowar.

9:17 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Nej, Tommy. Du har fel som vanligt. Men Dick Harrison har legat med Udo Dirkschneider (sinc).

3:18 em  
Anonymous Anonym sa...

Peter Englund identifierar sig givetvis Dave Mustaine. För precis som Dave vet han hur det är att bli hänsynslöst utkastad från ett mer känt band, fast i Englunds fall var det mer Hermans Historia och inte Metallica.

Men ändå. Han har helt klart en Megadeth-turnetröja på sig när han sover.

3:40 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Det ryktas att Maja Hagerman, känd för Spåren Av kungens Män, tycker att Maiden var bäst med Bailey på sång och att Virtual XI är hennes favoritalbum alla kategorier.

Peter Englund har Rust In Peace på bildvinyl. Läs mer om detta i Karl X Gustaf & Dave Mustaine - En Kärlekshistoria som finns i pocket.

1:12 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida