onsdag, december 27, 2006

Snapphanar förtjänade bättre

Eftersom jag tycker mig vara intresserad av historia har jag valt att se Snapphanar på SVT. Med tanke på namn som Tuva Novotny, Anders Ekborg och Gustav Skarsgård bör det betraktas som en sk storsatsning. Vad får man då för pengarna? Inte mycket, va? Förvisso dör folk väldigt snyggt (nästan Sam Peckinpah-klass) och Karolineruniformerna är onekligen snygga, men innehållet? Hade det lagts lika mycket tid på innehålelt som på ytan hade det kunnnat bli något. Eftersom serien utspelas i en tid när kvinnornas roll i samhället inte tillät några höga positioner har man gjort en av snapphanarnas ledare till kvinna.

*** Vill passa på att påpeka att jag inte tycker mig vara sexist, men menar ändå att den historiska korrektheten i sammanhanget borde vara viktigare än den politiska. ***

När hon fick en kula i ögat och inte gjorde mer än sa "aj!" var det svårt att hålla sig för skratt. Karaktären har numera piratlapp för ögat. Så barn, glöm aldrig den rimliga och sansade vikten av starka kvinnokaraktärer.

Om ni inte tittat på Snapphanar har ni tyvärr inte missat något. Jag kan istället rekommendera Rome som går i repris på femman. Här finns dessutom karaktärer, både män och kvinnor, med flera nyanser än en. Jag inser förvisso att HBO har större budget än SVT, men ändå. Rome är allt Snapphanar borde strävat mot, även om budgeten inte fanns.

Dagens låt är Please, Please, Please av James Brown.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Låg budget brukar tvinga folk att vara kreativa. Men det gäller nog inte inom svensk tv/film-produktion -- tyvärr.

"What's wrong being sexy?"

7:13 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Snapphanar är med all sannolikhet inte lågbudget, men garanterat billigare än Rome. Det var så jag menade. Om de hade lagt lika mycket tid på manuset som på snygga scener i motljus med genomtänkt ljussättning och rökmaskiner överallt hade det kunnat bli något.

So that´s in about 200 hours?

3:28 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida