fredag, december 29, 2006

Ut med det gamla - in med det inte fullt så gamla

Igår var vi och tömde morfars rum på hemmet. Det var inte så jobbigt som jag hade trott, även om det högg i hjärtat att slänga hans kläder. Mormor var väldigt tyst, tom tystare än vanligt. Hon pratar inte mycket och ibland är jag väldigt nyfiken på vad som pågår i hennes huvud. Men jag har i alla fall förstått var min pepparkaksnarkomani kommer ifrån. Har aldrig tänkt på det innan, men mormor lägger mycket av den lilla energi hon har på att äta pepparkakor. Och eftersom hon inte har några tänder kvar doppar hon det i sitt te. Hon dricker inte kaffe - och faktiskt inte jag heller.

Jag passade i alla fall på att plocka hem några av morfars kläder, mest koftor och skjortor. Sammanlagt fem-sex plagg. Främst den kofta som jag alltid fick låna när jag var och hälsade på. Så fort man la armarna i kors frågade han nämligen "Du fryser väl inte? Låna en kofta!" och sedan gick han och hämtade den gråa koftan som, tror jag, han fick av mig i julklapp för några år sedan. Jag har den faktiskt på mig just nu. Den sticks förvisso lite, men jag fryser inte.

Dagens låt är Bang The Drum Slowly av Emmylou Harris.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Suveränt val av låt, det kunde inte varit mer värdigt denna hyllning till din morfar.

12:21 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Men ärligt talat hade han nog föredragit något av Vikingarna. :)

1:48 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida