måndag, september 11, 2006

Intellektuell grabbkväll

I lördags såg jag Capote, filmen som about bloody dags gav Philip Seymour Hoffman en Oscar. Hoffman har varit en av mina stora favoriter sedan jag för några år sedan av en ren slump såg Magnolia och Happiness med bara några dagars mellanrum. Om man sedan sett och hört den riktiga Truman Capote inser man verkligen vilket lysande jobb Hoffman gjorde. Bara att låta den ganska stora, biffiga och lugne skådespelaren gestalta den fysiskt klena och stereotypt fjolliga Capote med sitt feminina kroppsspråk var intressant. Vem kom på den idén? Bra val var det i alla fall. Måste förresten läsa In Cold Blood, boken vars tillkomst filmen handlar om.

Sedan pratade vi - jag och Tommy - böcker en stund. Det resulterade i att jag dagen efter gick och lånade Douglas Couplands Eleanor Rigby. Döper man en bok efter en av The Rutles bästa låtar är man förstås på rätt spår. Det var alltså en klassisk grabbkväll med Capote och bokdiskussion, mao en sk P1 Grabbkväll. Väldigt trevligt. God mat också (det här kan ni läsa om ni klickar på Tommy-länken så slipper jag beskriva maten ingående).

Söndagskvällens höjdpunkt var förstås The Sopranos. Det enda negativa med öppningen av säsong sex är att de omöjligt kan hålla den standarden genom alla avsnitten. Eller? Kan det bli bättre? Och repliken he Marvin Gayed his own nephew kommer jag skratta åt länge.

En sak till. Idag har det varit 20-25 grader varmt och klarblå himmel i Växjö. Tack till vem det nu är som kontrollerar vädret! (Per Gessle?)

Dagens låt är My World Is Empty Without You av The Supremes.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida