fredag, juli 21, 2006

Islandcountry in the sun

Vad gör man på Öland när det är 30 grader varmt i skuggan? Dricker en kall öl och kollar på folkmyllret? Badar och håller småbarn under vattenytan? Nej! Man går i antikvariat.

Där hittade jag Mitch Alboms Tisdagarna med Morrie som jag köpte för att jag har velat läsa den väldigt länge och för att den bara kostade en tia, George Orwells Djurfarmen som jag köpte för att det är en klassiker som man bör läsa och för att den bara kostade en tia, Ed McBains Blodsband som jag köpte för att den ingår i 87:e serien som är en favorit jag har en naiv dröm om att köpa komplett (det visade sig senare att jag redan hade den titeln, men med ett annat, mindre snyggt, omslag) och Hans Alfredsons En ond man som jag köpte för att det är Hans Alfredson och för att han senare filmade den som Den enfaldiga mördaren som är min svenska favoritfilm - och en av mina favoritfilmer alla kategorier.

Däremot fanns inte Sjöwall/Wahlöös Det slutna rummet (de andra nio stod snyggt uppradade) eller Frans G Bengtssons Röde orm (som förvisso fanns i tre-fyra upplagor, men inte i den snygga pocketutgåvan Nicklas har).

Sedan tänkte jag på en sak till. Det verkar som om Öland försöker lansera sig som Linné-land. Eftersom Växjö försöker sig på samma sak - med något större rätt - kanske det kan bli krig i framtiden. Då ska jag inta Borgholms slottsruin och bygga en studio i källaren för böndernas skattepengar. Mo-ha-ha!

Sedan sist har jag förresten dessutom läst Lennart Perssons Feber 2 - Sånger om kärlek. Rekommenderas. Försök låna den av Leif; då får ni skivor med alla låtarna också. Hälsa Bente att jag tack vare henne har ätit min första Tip Top på kanske 10 år. Sedan kan ni skicka några vänliga ord till Maggie också. Alla glada.

Ikväll börjar förresten Deadwood på TV4. Svep en shot varje gång någon säger cocksucker.

Gillar ni skånsk rock av band som börjar på W och slutar på X ska ni lyssna på P4 i morgon vid 20:03.

Dagens låt är I´ve Been Burning Bad Gasoline av Lightnin´ Hopkins.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Om man gör det där till Deadwood så kommer man däcka innan reklampausen och bli alkoholist innan TV4 tar halvsäsongsuppehåll.

6:25 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Jag klarade mig till andra reklampausen, men då sjöng jag Yellow Submarine ganska falskt.

3:23 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida