torsdag, juni 22, 2006

Överdrivet lång rapport om ingenting alls

Det är mulet idag. Man kunde hoppats på en solig midsommar, men det är inte försent. Annars då? Efter fem - 5 - år på universitet har jag anmält mig som arbetslös. Men först ska jag vara ledig. Har pluggat, jobbat på somrarna och jul med ett jobb som efter hand gav allt mindre och kändes mer och mer som något jag inte ville göra. Men jag hade inte råd att tacka nej till pengarna. Det har jag faktiskt i sommar, vet inte varför jag har börjat få mer pengar över. Kan det bero på att jag börjat cykla allt mer och försöker låta bilen stå? Bensin kostar. Hoppas hitta ett jobb som ger någonting, något som man inte bara går till för att man måste. Är det för mycket begärt? Det tycker jag inte. Inser förvisso att man inte kan få drömjobbet direkt, men man kanske kan snubbla över det någongång och känna "det här vill jag syssla med".

Tills dess ska jag njuta av sommaren, läsa böcker, skriva, umgås med vänner och lyssna på Pet Sounds-boxen. Funderar på att köpa nya Uncut på hemvägen (sitter på universitetsbiblioteket i Växjö om någon är bekant). Led Zep Rules är på omslaget (till Uncut alltså, biblioteket har inget omslag). Förresten, apropå att jag ska läsa i sommar. Dessa böcker ligger högt på listan:

Bill Bryson - A Walk In The Woods. Lånat av en vän. Tror han vill ha den tillbaka någongång.
Nick Hornby - A Long Way Down. Köpt på en resa till Danmark förra året. Har fortfarande inte läst den, vet inte varför. Han är en personlig favorit.
Patricia Highsmith - Något i Ripley-serien. Läste första boken En Man Med Många Talanger på en kurs förra terminen och tyckte den var riktigt bra. Vill läsa de andra delarna.
George Pelecanos - Soul Circus. Man kan inte ha en oläst Pelecanos hemma. Det har jag. Skäms!
Peter Englund - Ofredsår. Ingen sommar utan en Englund. Särskilt inte utan en rejäl tegelsten om Sveriges stormaktstid.
Levon Helm - This Wheel´s On Fire. The Bands trummis skriver om The Band. Och sparkar förmodligen på Robbie Robertson. Den här måste jag fjärrlåna, men misstänker att det skulle kunna vara värt det.
Ed McBain - Isola-serien. Köpte kanske tio i en bunt bara någon vecka innan han dog förra året. Har inte orkat läs dem sedan dess. Polisromaner när de är som bäst.

Allt jag behöver är en skön solstol och bra väder. Kanske ett par bra solglasögon och ett stort glas kall dryck. Ugga! Dumt att klaga.

Så ska min boksommar se ut. Vilken musik jag ska lyssna på vet jag inte, återkommer om detta. Förutom eventuella boxar som verkar utgå från Pet Sounds. Men det säger sig självt.

Blir det regn kanske man skulle leta jobb? Det är bra att ha en nödlösning.

Dagens låt är I Would Rather Go Blind av Etta James.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jobb ger ingenting. Det enda skälet till varför vi har jobb är för att vi ska bli distraherade från faktumet att vi varje dag blir äldre och snart ska dö.

3:09 em  
Anonymous Anonym sa...

Tack för dina visa ord. Får man träningsverk av för mycket fosterställning?

6:40 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida