fredag, juni 09, 2006

Ett bokslut

Idag har jag, antar jag, avslutat mina studier på universitetet. Trots en examen som förmodligen ser fin ut på papperet måste jag säga att det är de människor jag lärt känna som betytt mest. Det är nämligen så, har jag börjat förstå, att ens vänner är de bästa lärarna man har. De som finns där när man är glad, de som finns där när man inte förtjänar det, de som finns där och vågar påpeka saker som "fan vad du är gnällig idag, skärp dig".

Men jag borde inte ta ut segern i förskott. Hittar jag inte ett jobb till hösten lär jag väl efteranmäla mig till någon kurs och sen sitter jag ändå där med skägget i akademikerbrevlådan under tjugo veckor till. Men jag hoppas jag har fel, för det vore kul att börja jobba och faktiskt testa att bli vuxen. Det kanske är dags?

De flesta av mina poäng kommer från historian (90 stycken, lite otäckt att faktiskt skriva det) som förvisso inte är det roligaste jag studerat, den äran går till de poäng jag tagit i musik och litteratur, men det finns ett låtcitat som jag nynnade efter många föreläsning. Det är några rader som tyvärr säger väldigt mycket om väldigt många i den akademiska världen. Å andra sidan är det kanske bara mina bittra arbetarklassrötter som talar. Under tiden går jag ut i solen.

"Jag tror hjärnan kokar över
på dom som alltid sitter ner
Jag tror ögonen krymper
på dom som aldrig tittar upp"

Dagens låt är alltså En Medelklass Lågutbildad Man av Pugh.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Välkommen in i helvetet. Det går dock över när du dör.

1:34 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Tack, antar jag. Din bitterhet antyder att du är äldre än andra av oss två. Stämmer detta?

1:39 em  
Blogger Den 3/3-10 såg Matilda dagens ljus. sa...

Så vad blev det för examen då?

11:19 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Jag är väl en tocken där filosofie magister i historia, med inriktning på populärkulturens möte med samhället (enligt mina uppsatser). Att detta sedan inte var hälften så kul som de 45 poäng litteratur jag läst de senaste 2 terminerna är en annan sak. Det är sånt man kan ångra, men det är å andra sidan inte för sent...

3:35 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida