Bokrecension: Elvis Costello
Elvis
Costello
Unfaithful Music & Disappearing Ink
(Viking)
Elvis Costello erbjöds att skriva sin självbiografi redan som
24-åring, året efter han släppte sin första skiva. Men nu, mer än 35 år och en
lång och minst sagt varierad karriär senare har han ändrat sig, även om ordet
karriär förmodligen får honom att fnysa. Nog för att han i början hade kul som
popstjärna, kanske för kul – både förnuftet och första äktenskapet offras - men
han tröttnade snabbt på att leva upp till skivbolagets krav på hits-hits-hits
och bestämde sig för att följa sin inre kompass, som ibland nästan pekat åt
alla håll samtidigt. Lite så har han skrivit Unfaithful M0usic & Disappearing Ink också. Kapitel om farfarns, även han musiker, uppväxt följs av
ett kapitel om hur Costello spelar inför Paul McCartney och presidenten i Vita
huset. Och kapitlen är lika intressanta, var och en på sitt sätt. Formuleringskonsten
firar triumfer och trots närmare 700 sidor känns boken i kortaste laget. Att
han analyserar sin egen musik och dess tillkomst med laserblick har han tidigare
visat i en rad texthäften i samband med återutgivningar av sina skivor som han
skrivit smärre essäer till.
Med en pappa som var framgångsrik sångare och en mamma som
bland annat jobbade i skivaffär var den unge Declan MacManus öde förmodligen
bestämt redan i unga år. Han träffade tidigt musiker och hade fri tillgång till
skivor. Lägg till detta rötter i Liverpool, där han också bodde i perioder, så
pekar det än mer åt samma håll. Han var nio år när The Beatles vände upp och
ner på allt. Artistnamnet, för er som inte vet, består förresten av mammans
flicknamn kombinerat med ett förnamn som managern ansåg redan etablerat.
Debutskivan My Aim Is True – omslaget pryddes av texten Elvis is king - släpptes
i England bara en knapp månad innan den andra Elvis gick på toa för sista
gången.
Costello säger upp sig som popstjärna efter ett missförstått
uttalande gjort på fyllan. Plötsligt är inget samarbete för konstigt eller
smalt. Han är helt befriad från tankar om huruvida något är bra för karriären
eller inte och gör en countryskiva, som oväntat ger en stor hit med George
Jones klassiker Good Year For The Roses. Detta visar vägen för samarbeten med så
skilda artister som operasångerskan Anne Sofie von Otter, stråkensemblen The
Brodsky Quartet, New Orleans-snillet Allen Toussaint och hiphopkollektivet The
Roots. Och Paul, Burt och Loretta. Och några till.
Allt beskrivs med ärlighet, humor, hjärta och skärpa. Men
framförallt kärlek. Han tillägnar boken de som kom före och de som kommer
efter. Att han lockar till skratt är inte oväntat. Tårarna är, lite mindre
väntat, inte heller långt borta. Vi får till och med veta varför han plötsligt
köper ett dussin ukuleles. Men nej, det har inte med droger att göra - beroende
på hur man ser det.
Läs mer om liknande:
Publicerades urspungligen i Smålandsposten.
Etiketter: litteratur, musik
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida