Konsertrecension: Jan Lundgren
Jan Lundgren
Plats: PM & Vänner.
Tid: Söndagen den 21 februari.
Längd: 90 minuter plus paus.
Publik: Åttio.
Bäst: Det är som att se J-O Waldner spela pingis – millimeterprecision OCH lekfullhet.
Plats: PM & Vänner.
Tid: Söndagen den 21 februari.
Längd: 90 minuter plus paus.
Publik: Åttio.
Bäst: Det är som att se J-O Waldner spela pingis – millimeterprecision OCH lekfullhet.
Kommer ni ihåg tv-programmet Två Och En Flygel? Två personer
satt vid en flygel och pratade och sjöng lite. På åttiotalet ansågs det som god
underhållning i lagom tempo för hela familjen. Jan Lundgren tar idén lite
längre, eller om man så vill lite kortare. På PM & Vänner blir det En och
en flygel. Mellan låtarna/styckena berättar han med lågmäld humor om sin
karriär. Efter att första pianoläraren blir gravid (Lundgren påpekar att det
inte hade med honom att göra) hamnar han hos en tysk som gillar jazz och vill
att han ska lära sig improvisera. Första lektionen: Oscar Peterson Trios album
Night Train. Därifrån får vi Hymn To Freedom.
Lundgren tog sin första pianolektion som femåring – hans mamma
ville att de skulle ha ett piano hemma och någon måste ju spela på det- och
senare studerade han musik på högre nivå. Han upptäcktes av Arne Domnérus som
23-åring i Ronneby där han växte upp och erbjöds spela med legenden på Skansen.
Han slår två flyglar i en smäll med Duke Ellingtons paradnummer Take The ”A” Train, som Domnérus alltid inledde sina konserter med.
Det blir mer svenskt. Jan Johansson dyker inte helt oväntat upp.
Bengt Hallberg hedras i vackra Autumn Walk från en gemensam skiva. Lundgren
inleder dock kvällen med Monteverdi, som skrev världens första jazzlåt redan
1608. På samma linje är en sonat från Mozart, som rent av snott en slinga
från Två Solröda Segel. Eller kanske tvärtom.
En barockimprovisation över ett stycke leder på något sätt över
i Fly Me To The Moon innan han säger att det blir 23 minuters paus. 26 minuter
senare inleds andra halvan med John Coltranes Lush Life, med samma regelbundna
takt som en något överberusad person som försöker gå rakt. Det är en av
kvällens – förvisso ganska många - höjdpunkter, tillsammans med egna View Of P
som är en hyllning till Prokofiev.
Det hela avslutas med Slängpolska efter Byss-Kalle och
extranumret som är en egen vaggvisa där publiken uppmuntras blunda och luta sig
tillbaka för att hamna i rätt stämning. Det är okej om vi somnar.
Mozart, Coltrane och Byss-Kalle umgås inte regelbundet, men
Lundgren bjuder på en självklar, häftig och ytterst egen upplevelse som varken är
rädd för skratt eller allvar. Men så blir ju kvalitet heller aldrig omodernt. Och
som alla stora får han det att verka så enkelt. Det är orättvist.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida