Konsertrecension: Mattias Hellberg och en liten med charmad publik
MATTIAS HELLBERG
Plats: Uffes källare.
Tid: Lördagen den 22 november.
Längd: 80 minuter.
Publik: Ett tiotal.
Bäst: Rösten, gitarren, låtarna och atmosfären.
Saknade mest: Publik. Skärpning, Växjö!
Plats: Uffes källare.
Tid: Lördagen den 22 november.
Längd: 80 minuter.
Publik: Ett tiotal.
Bäst: Rösten, gitarren, låtarna och atmosfären.
Saknade mest: Publik. Skärpning, Växjö!
- Nu ska vi spela lite. Eller jag.
Mattias Hellberg
är ensam på scen med elgitarr. Han ber om ursäkt för att han måste
stämma mellan var och varannan låt. Gitarren är gammal och skev men,
påpekar han, han spelar på den ändå för han älskar den. Under konsertens
gång får vi också höra honom tänka högt om att höja och sänka tonarten
på sina låtar, Hellberg har både för och motargument.
Om
man följt Karlstadsonen blir det tydligt att han inte är rädd att testa
nya saker. Det märks inte minst på hur många olika konstellationer han
medverkat i. Störst genomslag har han kanske fått med avskalade skivorna
med Martin Hederos i början av 2000-talet. Som gitarrist spelar han
även bakom bland annat en göteborgare som kallas Håkan.
På
lördagskvällen blir det en greatest hits-föreställning. Förvisso utan
hits, men med desto mer greatest. Var och varannan låt känns som en
gammal klassiker som på något sätt trillat bort. Dessutom får vi en
relativt okänd Chuck Berry-låt, och en historia om hur han spelar den
hemma hos Tomas Ledin och till och med får känna på hans gitarr, samt
några takter Bob Marley.
I år är det 20 år sedan Hellberg skivdebuterade med numera smått kultförklarade Nymphet Noodlers (när han tittar på låtlistan verkar han själv förvånad över hur många låtar därifrån han spelar) och tio år sedan han gjorde sin första soloskiva. Senaste In Egolectric Harmony är verkligen en soloskiva - Hellberg är ensam med gitarr. Och på Uffes källare är det samma avskalade format. Det blir aldrig en begränsning, snarare en tillgång, och atmosfären är avslappnad. Plötsligt försvinner han bakom scenen för att hämta sitt capodastro, men fortsätter att tuta i munspelet under tiden.
I år är det 20 år sedan Hellberg skivdebuterade med numera smått kultförklarade Nymphet Noodlers (när han tittar på låtlistan verkar han själv förvånad över hur många låtar därifrån han spelar) och tio år sedan han gjorde sin första soloskiva. Senaste In Egolectric Harmony är verkligen en soloskiva - Hellberg är ensam med gitarr. Och på Uffes källare är det samma avskalade format. Det blir aldrig en begränsning, snarare en tillgång, och atmosfären är avslappnad. Plötsligt försvinner han bakom scenen för att hämta sitt capodastro, men fortsätter att tuta i munspelet under tiden.
Men
sin karakteristiskt väderbitna röst - som ofta låter som om han just
vaknat på en parkbänk - och gitarrspel både ömsint som Neil Young och
brötigt som, tja, Neil Young, ger Hellberg
publiken en högtidsstund. Det är enkelt att tänka att han borde vara
större, att hans musik förtjänar att upptäckas av en bredare publik. Men
vill han det? Är han beredd att offra sin musikaliska nyfikenhet? Vill
man göra det som kallas att nå ut måste man tänka mer strategiskt och
inte hoppa runt så mycket. Hoppa runt rent musikaliskt alltså. För rent
fysiskt står han mest rakt upp och ner och sjunger. Och det räcker.
Låtarna bär honom.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida