Maestromusic World Festival segrar till slut
Plats: Palladium.
Tid: Torsdagen sjätte november.
Längd: 50 plus 65 minuter.
Publik: Ett tiotal.
Bäst: Musikens bredd.
Saknade mest: Publik.
Tid: Torsdagen sjätte november.
Längd: 50 plus 65 minuter.
Publik: Ett tiotal.
Bäst: Musikens bredd.
Saknade mest: Publik.
En
folkmusiktangoduo som visar sig vara mycket mer än en
folkmusiktangoduo, en vis/bluesduo som visar sig inte vara en
vis/bluesduo och en komiker som inte kunde vara med. Han ersätts av
nyckeln till paradiset - gratis bulle i pausen. Det blev en intressant
kväll på Palladium.
Inledande Jean And The Mean Machine består
av riksspelemannen Jeanette Eriksson (som förslagsvis är Jean) och
tangocellisten Beata Söderberg (som då förslagsvis är den elaka
maskinen). Att blanda slängpolska, skog och mygg med tango, eldigt humör
och, tja, vilken irriterande insekt som nu är vanlig i Argentina, kan
på papperet verka som att äta empanada med lingonsylt. Men musik är
precis så gränslös som vi tillåter den vara, även om tangon kanske
hamnar lite i skymundan.
Med en medlem från Skåne och en från
Östergötland växlar de mellan polskor och marscher men, som de säger,
grejar om dem lite. Med kraftfull cello i botten ges musiken ibland
närmast klassisk framtoning. Något som börjar som en öm polska förändras
och blir tyngre tills det låter som något Beethoven
kunnat komponera när han får parkeringsböter trots att han bara skulle
springa ett kort ärende. Eller rent av något som cellokvartetten
Apocalyptica kunnat ha med på sin skiva med Metallicatolkningar. Bitvis
blir det så tungt att det hade varit fullt logiskt om de bullrat igång
riffet till Master Of Puppets.
Vad blir det sen? Bluesgitarristen
Svante Sjöblom från Skåne i den amerikanska södern och vissångerskan
Sofie Livebrant från Stockholm inleder med att berätta att de inte
tänker sjunga blues och visor. Istället blir det
hillbillyfolkcountryblues. Tänk The Carter Family, eller om ni är yngre:
tänk O Brother, Where Art Thou. Eller om ni är ännu yngre, tänk First
Aid Kit.
- Det är bara uruppföranden idag, påpekar Sjöblom och
musiken får en bra nerv av att det är lite orepeterat och spretigt. De
sjunger ändå fantastiska stämmor. Sjöblom sjunger som en svart man utan
framtänder men med folkpension; han gör det fullt naturligt och det
känns aldrig tillgjort. Livebrant sjunger låtar inspirerade av Jeanette
Winterson, Emily Dickinson och Sylvia Plath. Duon byter mellan varsin
gitarr, fiol med handklapp och fyrhändigt piano. Blundar man kan det
vara 1865, 1920, 1969 eller 2014. Sista ordinarie låten kallas See You In Hell. Väl på plats förtjänar de större publik.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida