fredag, januari 16, 2009

Dags att ta itu med böcker om historia

Princess Elizabeth, c. 1546

Jag köper regelbundet böcker om historia, problemet är att jag väldigt sällan läser dem. Anledningen till detta kan vara att jag läst 90 poäng historia på universitet, vilket innebär att jag är fil mag och sedan läste 10 poäng till, och kanske tycker att jag redan fyllt min kvot av träigt skrivna böcker om emigration från någon svältande småländsk socken. Många historiker tycks missa att man kan skriva initierat och ändå vara underhållande. Har man tröskat sig igenom 9-10 doktorsavhandlingar är det lätt att tröttna.

Nu har jag påbörjat David Starkeys bok Elisabet - Vägen till Tronen. Drottning Elisabet (1533-1603) är en människa vars liv är svårt att inte fascineras av och boken är både just initierad och underhållande. Om man tycker att dagens kungligheter delvis lever i en annan värld är det ingenting jämfört med vad som skedde förr. Bilden ovan finns även på omslaget till boken. Elisabeth är troligen 13-14 år och målades av William Scrots.

Nu funderar jag på att göra detta år till ett historieboksår på samma sätt som förra året - förvisso oplanerat - blev ett musikbiografiår. Följande böcker stor olästa i hyllan.

Peter Englund - Stridens Skönhet Och Sorg, fick jag i julklapp förra året. En av mina favoritförfattares skildrar 1:a världskriget.

Henrik och Fredrik Lindström - Svitjods Undergång Och Sveriges Födelse, fick jag i julklapp 2007. Henrik (storebror) är historielärare och Fredrik är den Fredrik Lindström.

Lars-Olof Larsson - Arvet Efter Gustav Vasa, handlar om den maktkamp som uppstod mellan Vasas (den svenska kungalängdens motsvarighet till Björn Ranelid) tre söner och ett barnbarn när Gustav gick bort 1560. Författaren har varit verksam vid Växjö universitet, men inte under mina studieår.

Frans G Bengtsson - Karl XII:s levnad, har ett bokmärke på sidan 95. Köptes i skivaffären/bokhandeln/antikvariatet Z när jag just börjat jobba där och jag har läst nästan 100 sidor på nio år. Kan jag hålla det tempot är jag klar med boken lagom till min 100-årsdag.

Maja Hagerman - Spåren Av Kungens Män, var förvisso kurslitteratur på universitet. Men jag klarade tentan ändå. Utspelas runt tiden för Sveriges kristnande, ca år 1000. Har hört mycket positivt om boken och jag har uppskattat Hagerman i andra sammanhang.

Antony Beevor - Stalingrad, har ett bokmärke på sidan 130. Utspelas, kanske inte helt oväntat, under 2:a världskriget och skildrar den absurda strid som utkämpades mellan tyskarna och Röda Armén 1941-42.

Simon Sebag Montefiore - Stalin - den röde tsaren och hans hov, har ett bokmärke på sidan 204. Den här lånade jag av Pär för så länge sedan att han har all rätt att aldrig förlåta mig. Om du tror att Stalin var en störd människa är det ändå bara en liten del av hur störd han egentligen var. Bitvis jobbig att läsa.

Norman Davies - Slaget Om Warsawa, handlar om upproret i Warsawa 1944 när 40 000 polacker tröttnade på tyskarnas våld. Under tiden bestämmer sig Stalin för att inte befria staden. Återigen straffas Polen för att råka ligga mellan Tyskland och Ryssland.

De borde räcka fram till 1:a maj, eller vad tror ni? Om inte finns det fler. Bl a har jag 2000 sidor Henry Kissinger (?) och några Karl XII-biografier till av varierande tjocklek. Jag klarar mig nog.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida