tisdag, september 16, 2008

Tidningar - vilka läser du?

Senast jag var på Pressbyrån hade de en tidning om vilka tidningar som finns på Pressbyrån. Jag tog med ett exemplar hem och tänkte svara på några av de frågorna som de intervjuade tidningsnarkomanerna ställs.

Hur mycket tidningar köper du?

Jag köper inte lika mycket som jag läser. Men de jag köper är The Word och Mojo. Och de läser jag varje ord i. Känt som okänt. Efteråt brukar det finnas minst fem skivor jag måste ha. Just nu är The Word världens bästa tidning, de har en smittande nyfikenhet, vågar vara seriösa och bjuda på skratt. Man känner sig smart av att läsa den. De lägger mer energi på att hitta nytt än Mojo. The Word gillar jag för att jag inte vet vad jag får, Mojo gillar jag för att jag vet vad jag får. Illustrerad Vetenskap har jag ca femton kompletta årgångar av. Dessutom köper jag lite testnummer av andra tidningar ibland när de har något/någon jag gillar på omslaget. Man söker förstås nya favorittidningar, men det är svårt. Jag är kräsen. Sedan ligger Svenska Dagbladet eller Dagens Nyheter i brevlådan varje dag. Jag pendlar lite fram och tillbaka. Ibland köper jag historietidningar men läser aldrig dem. Naturligtvis läser jag Allt Om PC också. En enkel och lättläst tidning med praktiska datatips för oss som inte är experter på datorer. Sedan läser jag de musiktidningar Biblioteket erbjuder. Ibland mot min vilja. Som när Q bjuder på sju sidor Coldplay för första gången sedan förra numret.

Vilken är din all time favorittitel?

Den svenska musiktidningen Pop som gavs ut mellan 92 och 99. Såg det första numret i en affär på en klassresa i nian. Sade var på omslaget. Köpte inte så många nummer, tyvärr. Men de jag har är välbläddrade. Pop var charmigt fundamentalistisk och gjordes med så mycket kunskap och kärlek att man blev och fortfarande blir varm inombords av att läsa den. Här lärde jag känna några skribenter jag fortfarande följer slaviskt (Lennart Persson, Jan Gradvall och Andres Lokko). Dessutom var den väldigt snygg och hade roliga bildtexter. Inga brallor!

Nämn en artikel du aldrig glömmer.

Mats Olssons artikel om Los Lobos i just Pop. Sista numret. Då hade jag verkligen börjat se fram mot varje nummer och det var med melankoli jag åkte och köpte den (på Statoil, tror jag). Där och då bev jag ett stort fan av Los Lobos, trots att jag inte hört deras musik. Andres Lokkos Bruce Springsteen-artikel i samma tidning, men inte samma nummer. Mycket kärlek i de meningarna. Där formuleras många tankar jag själv haft.

Funderar nu på att ge Vanity Fair en chans. Verkar som att nästan alla som intervjuas i En Tidning Om Pressbyråns Tidningar nämner den.

Dagens låt är Jet av Paul McCartney.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

Shit pommes frites! Vilka tidningar JAG läser? Ojoj... Dagens Nyheter, Smålandsposten, PC för Alla, PC-tidningen, InternetWorld, Close-Up Magazine, Sweden Rock, Din Teknik, DigitalFoto, Datormagazin, Kalle Anka, öhhh... Sen köper jag en helvetes massa olika tidning sporadiskt.

3:21 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Vilka köper du och vilka läser du bara?

5:30 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida