lördag, september 06, 2008

Dags att börja cykla?



Jag gillar inte min bil. Jag köpte den för två år sedan och den har krånglat konstant. Min förra bil rostade förvisso snabbare än man hinner säga Augustpriset 1994, men den startade, gick dit man ville och stannade när man inte ville köra längre. Om det inte hade varit för att rostlagningen tagit två veckor innan varje besiktning hade jag behållit den. Min låtsaspappa är bilmekaniker och om - eller snarare när - något är fel säger jag till honom så fixar han det, naturligtvis leende. Jag är tyvärr helt ointresserad av att skruva med bilar. Eftersom jag och min låtsaspappa är väldigt olika som människor är det trevligt att vi i alla fall har något att prata om. Du...eeeh...flärpen till burkglurpen funkar inte är alltid en bra replik att få igång en diskussion med - även om vi alltid blir ovänner efter tio sekunders samtal och han inte förstår hur någon kan tycka det är mer intressant att läsa en bok än att skruva med en radio i tio timmar.

Problemet med att ha en värdelös bil är att den vid varje besiktning kostar ungefär 15 procent av sitt värde i reparationskostnader. Dessutom har fläkten dragit sitt sista varv och då behövs det tydligen en ny mojängflippflärp som kostar 2500 kr. Tom jag fattar att man måste ha en fungerande fläkt. AC vore också trevligt, men den slutade fungera ungefär två veckor efter inköpet och kostar 25 procent av bilens värde i reparationskostnader. Igår upptäckte jag att fönsterhissen på förarsidan bara fungerar när den vill. Värdet av nedrullningsbara rutor ökar med bortåt 100 procent i samma ögonblick som fläkten lägger näsan i vädret.

Dagens lektion är alltså att aldrig köpa Opel Vectra. I alla fall inte en röd och i alla fall inte av mig. Kanske om man har reservdelsköpande som största hobby eller tycker att saker som fungerar är överskattade. Men inte annars.

Funderar på att köpa en gammal bil utan en massa bling, en Volvo Amazon eller liknande. Där består motorn av sammanlagt tre delar och risken att kläppwozduppen ska gå sönder är minimal. Kanske värt att fundera på.

Dagens låt är DKW av Torsson.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida