lördag, juli 19, 2008

Iron Maiden på Ullevi

Idag om en vecka spelar Iron Maiden på Ullevi. Jag har biljett. Under min första Maidenperiod fick jag inte se dem live för mamma. Där och då tyckte jag hon var elak, men nu förstår jag henne. Jag var elva år när bandet besökte Sverige på Seventh Tour Of The Seventh Tour 1989.
Iron Maidens formkurva gick efter den turnén neråt under några år. Relationen mellan sångaren Bruce Dickinson och generalen Steve Harris blev frostigt och när Dickinson hoppade av för att ersättas av Blaze Bailey blev istället relationen mellan bandet och publiken frostigt. 1999 kom Dickinson tillbaka med det uttalade målet att återigen make Iron Maiden the biggest heavy metal band in the world. Två Sverigekonserter inför ca 90 000 åskådare pekar på att de är på rätt spår.
Scenen på den här turnén är samma som användes under World Slavery Tour 1984-85 och resulterade i liveklassikern Live After Death och låtarna är med ett undantag hämtade från åttiotalet. Deras förra turné bestod av hela senaste skivan, naturligtvis med låtarna spelade i samma ordning som på skivan, samt några gamla låtar och detta är bandets sätt att tacka för det varma mottagandet de fick med det ganska utmanande upplägget. Med tanke på att inget band lyckades ta vid efter deras klassiska åttiotal kan vi nu äntligen glädjas åt att några vågar försöka. Dagens svar på Iron Maiden är Iron Maiden. Det hade kunnat vara värre.
Dagens låt är Moonchild av Iron Maiden.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida