måndag, december 11, 2006

Huvudet högt

I lördags, när jag stod i en liten skivaffär i Gamla Stan tillsammans med två vänner och bläddrade bland Dylanomslag, kom telefonsamtalet jag har fruktat de senaste åren.

Det blir tomt och tyst nu. Men jag känner också lättnad. Han hade inte ont och fick lämna livet stillsamt. Det var han värd. Jag skulle inte klaga om jag får bli 86 år och se två barn växa upp. Till min förebild och största supporter. God natt, morfar.

Sista gången jag såg dig
Var du gammal och trött
Men i hela ditt liv
Höll du huvudet högt

Dagens låt är Huvudet Högt av Eldkvarn.

2 kommentarer:

Blogger The Female Dinousaur sa...

Nu blev jag tvungen att gråta en liten skvätt. Men det lät som om det var väntat och så skönt att det blev ett stilla insomnande. Beklagar sorgen.

Btw, jag hoppas att du var i "rätt" skivaffär i Gla Stan... :-)

9:24 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Tack för dina ord. Ja, det var ett stilla insomnande. Ingen kamp, ingen smärta. Han fick dessutom vara klar i huvudet hela vägen och det är en stor tröst eftersom han alltid var så levnadsglad. En av de sista gångerna vi sågs sa personalen på hemmet att jag skulle presentera mig för honom när jag kom in i rummet eftersom han var trött och förvirrad. Men jag hann inte mer än hälsa förrän han titta på mig och sa "vilket stiligt barnbarn jag har".

Skivaffären var en Väldigt liten låda med två rum placerat i en liten gränd. CD till vänster och vinyl till höger. Sedan gick jag till Pet Soudns och köpte Tom Waits-boxen.

7:36 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida