onsdag, november 15, 2006

Jag - en frukostperiodare

Mina frukostvanor skulle nog vara intressanta för en psykolog (till skillnad från mycket annat i mitt liv...). Jag är t ex något av en periodare när det gäller frukost. Oftast äter jag tre mackor, två med skinka och en med leverpastej. Men ett tag åt jag bara någon sorts bredbar vitlöks-grej som var väldigt god. Tre mackor med vitlöks-grej, alltså. Varje dag. I x-antal månader. En dag kände jag bara att jag borde testa något annat. Övergick då till två med skinka och en med leverpastej.

Nu har jag nyligen övergått i en ny påläggsfas. Den sk två med aprikosmarmelad och en med leverpastej-fasen. Aprikosmarmeladfasen är spännande på många sätt. Det mest spännande är om man tappar mackan. Landar den med marmeladen neråt är det ganska kört. Tom leverpastej som är ganska kladdigt är enklare att rädda efter en krash-boom-bang.

En annan grej med marmelad - som är anledningen till att mina marmeladfaser kommer så sällan - är att det inte går att ha bara marmelad på en macka, man måste ha ost också. När jag var i tonåren fick jag finnar av ost (och, förvisso, choklad). Det har nu visat sig att jag fortfarande får finnar av ost. Man kan inte ha finnar när man närmar sig 29 och har en akademisk examen (dock inte i political science, internt). Om jag trycker i mig två mackor med ost varje morgon får jag alltså finnar. Det ser inte bra ut. Men vad ska man göra? Är man inne i en aprikosmarmeladperiod får man leva med konsekvensera. Skulle man kunna göra så att man bara äter en (1) marmeladmacka varje dag? Och tar de andra med leverpastej och skinka?

Tror inte det va? Inte på ett tag.

Om ni undrar vad jag dricker till - erkänn - så periodar jag där också. Det styrs delvis av vädret. Kallt ute - varm dryck, varmt ute - kall dryck. Mina favoriter är apelsinjuice utan fruktkött, kall chokladmjölk (som jag inte får finnar av) och Earl Grey, som är mitt favoritfrukost-te. Mina övriga favorit-teer (vad heter det i plural?) är jordgubb och vanilj, men de funkar bara till fika, inte till frukost. Jag vet inte varför, men så är det. Varm chokladmjölk går tyvärr nästan alltid bort eftersom jag aldrig kan få rätt värme på eländet. När jag var liten värmde alltid morfar chokladmjölk som höll exakt rätt temperatur. Har fortfarande inte förstått hur han lyckades dag efter dag. Kanske borde ta med ett paket Oboy nästa gång jag hälsar på honom så att han kan visa var skåpet ska stå.

Jag har förresten ett paket av den där vitlöks-grejen (bredbar) kvar i kylskåpet. Den har stått där i ett halvår. Är väldigt nyfiken på när den ska muteras och ta över Växjö. Kan bli intressant.

"Vitlöks-grejens skräckvälde! Hela historien! Bara i Smålandsposten!"

Men först måste jag komma på ett sätt att äta ost dagligen utan att hamna i målbrottet en gång till.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag äter en till två smörgåsar (beroende på hur mycket tid jag har och om min mage är okej) med skinka. Om det inte finns skinka hemma blir jag förbannad och äter ingenting (bortsett från en till två smörgåsar med marmelad, men jag gör det under protester). Till detta dricker jag juice (om magen tillåter) eller vatten. Egentligen skulle jag vilja ha god tid på mig för frukosten. Typ en timme hade varit bra. Då hade jag gärna värmt lite köttbullar, gjort paprika, tomat och gurka till skinksmörgåsarna och druckit ett glas juice och en kopp te. Och ätit en frukt.

8:30 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Dricker du någon speciell juice? Jag har märkt att just juice är en känslig fråga för många människor.

2:22 em  
Anonymous Anonym sa...

Bravo, och smaken päron, apelsin, morot, äpple och citron. Eller apelsin. Eller äpple. Och jag hatar när det är fruktkött i juicen. Vill jag ha fruktkött så ÄTER jag en frukt. Jag vill inte ha tuggmotstånd i mina drycker. Sen vill jag ha bra och god juice, ingen billig Tysklands-import. Sådana där läbbiga gröngula förpackningar som bara kostar några kronor gör sig icke besvär. Ananas-juice är stort NEJ också, om det inte är Tequila i det.

3:39 em  
Anonymous Anonym sa...

Ananas-juice förstör Tequilasmaken, och då är det dåligt.

Bravo apelsin-juice är juicarnas juice.

4:46 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Jag har inga problem med ananas-juice, även om apelsin är min favorit. Päron går också bra. Äpple är ingen höjdare. Däremot är vi överens om att fruktkött går bort. Bravo är den där man alltid köper i två-liters paket va?

2:18 em  
Anonymous Anonym sa...

Ola: Bravo finns numera även i smidiga enlitersförpackningar, som man kan dricka direkt ur. Men annars - ja, bara tvålitare.

Man har inte riktigt levt förrän man sniffat kokain från en vuxen svart mans erigerade penis eller druckit upp två liter juice före lunch (om han inte har magkatarr, för då ska man inte dricka juice, och då får man hoppas vid gudarna att man inte är homofob eller har något emot Björnborgsfrukostar).

2:06 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida