måndag, november 20, 2006

Måndagsfilosofi

Varför är det så med bokserier att böckerna alltid blir tjockare och tjockare? Finns det någon bokserie där böckerna har blivit smalare efter hand? Är det så att författarna börjar med ett litet förskott för första boken och sedan övergår till att få betalt per ord? Orkar de inte redigera eller vill de bara visa att de kan kosta på sig att fläska till det eftersom folk redan fastnat? Jag har inget mot tjockisar i min bokhylla - både Brott & Straff och Shogun tillhör mina favoriter som behöver sina sidor (både Doktor Jetski och Clavell har dessutom betydligt tjockare saker på sina samveten) - men vissa böcker är minst 50 procent för långa.

Tillbaka till ursprungsfrågan: Varför blir alltid böcker i serier tjockare efter hand? Någon som har en bra teori?

En sak till. Tävlade igår om vem som kunde göra 100 sit ups snabbast. Jag vann, men till ett högt. Idag har jag mer ont i magen än jag kan minnas att jag någonsin haft. I vanliga fall kan man lösa magsmärtor med att 1: prata med Rålf, eller 2: testa mistluren. Idag är det enda som hjälper att ligga i fosterställning så att magmusklerna inte behöver arbeta.

Dagens låt är Fanfar av Staffan Hellstrand.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

För att en bokserie säljer oavsett och därför behöver inte förlaget spendera pengar på redaktörer som lägger sig i författarens upplägg och har synpunkter på vad som borde skrivas om och vad som behövs eller inte.

4:41 em  
Anonymous Anonym sa...

Och ibland får de faktiskt betalt per ord också...

7:02 fm  
Anonymous Anonym sa...

Ja, Så när de inte har kvalitetgranskaren längre kan de löpa amok och kanske tjäna lite mer än fickpengar.

2:27 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida