Bokrecension: Early Blues - The First Stars Of The Blues Guitar
EARLY BLUES: The First Stars Of The Blues Guitar
Jas Obrecht
University
of Minnesota Press
ISBN 978-0-8166-9804-2
ISBN 978-0-8166-9804-2
I förra numret av Jefferson recenserades Hilde Beate Lias
bok Crazy Cryin´ Blues: Tett På Bluesens Kvinner, som bland annat handlar om
den första vågen bluesartister – Mamie Smith, Ma Rainey, Bessie Smith och deras
kollegor. Eftersom musikindustrin är en väldigt spekulativ marknad var det
snart dags för nästa trend. Kvinnor uppbackade av små band ersattes av män. Ibland
ensamma med gitarrer, ibland spelandes med stor orkester. Early Blues tar upp –
i tur och ordning – Sylvester Weaver, Papa Charlie Jackson, Blind Lemon
Jefferson, Blind Blake, Blind Willie McTell, Blind Willie Johnson, Lonnie
Johnson, Mississippi John Hurt och Tampa Red. Några av dem ekar fortfarande,
andra är mer bortglömda. Några var pionjärer, andra var sent ute redan när det
begav sig. Några försvann när vinden vände, andra gick vid sidan av trenderna. Några
känns väldigt avlägsna, men Tampa Red levde till 1981. Ett årtal som i det här
sammanhanget närmast är att betrakta som nutida. Men då hade han sedan länge
slutat spela. Vad Jas Obrecht gör att skildra de här artisternas liv och verk i
varsitt kapitel. De flesta får 20-30 sidor, Lonnie närmare 60. Men så spelade
han med Bessie Smith, Louis Armstrong och Duke Ellington och hade en karriär
som överlevde både börskraschen och andra världskriget.
De flesta artisterna i boken lever hårt och dör mer eller
mindre oväntat vid unga år. Blueslivet under första halvan av 1900-talet var
inte en bransch där det lönade sig att pensionsspara. Mississippi John Hurt var
förmodligen 73 år när han gick bort. Men då höll han sig i långa perioder borta
från musiken. Texterna vi får är väldigt raka biografier. Lite mer sammanhang
och lite bredare perspektiv om situationen i till exempel den amerikanska
södern hade kunnat berika läsupplevelsen ytterligare. Boken är trots allt bara
240 sidor – ett historiskt sammanhang hade inte behövt göra den otympligt
tjock, även om det rent musikhistoriska är bra.
Obrechts – som bland annat skrivit för Rolling Stone och Living
Blues - språk är kanske lite torrt (det vill säga akademiskt), men när man väl
kommer in i det – eller om han skrev texterna i den ordningen de ligger: när
han väl kom in i det – är det en bok om en epok många är intresserade av. Kan
man mycket om huvudpersonerna kanske inte boken innehåller några större åh
fan-upplevelser, men är man intresserad och inte har så mycket på fötterna är
det en givande bekantskap. Ett stort plus för alla gamla annonsen för de olika
skivorna han har grävt fram. En utökad diskussion om dem hade förresten varit
intressant. Annonserna säger mycket om tiden de kommer från. Ett stort plus
också för citat från sådana som BB King, John Lee Hooker och Sam Charters som
bidrar med ökad förståelse för hur en skiva från 1927 än idag påverkar blusen –
utan att det för den sakens skull behöver innebära bakåtsträvande. Och en
ytterligare genomgång till bildtexterna skulle kanske inte skada.
Läs mer om liknande:
Bokrecension: Highway 61 - Crossroads On The Blues Highway
Big Mama Thornton förtjänar en bättre bok
Charley Patton var samtida med Robert Johnson
Så spelar du blues! Hela listan!
Bokrecension: Highway 61 - Crossroads On The Blues Highway
Big Mama Thornton förtjänar en bättre bok
Charley Patton var samtida med Robert Johnson
Så spelar du blues! Hela listan!
Publicerades ursprungligen i Jefferson.
Etiketter: litteratur, musik
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida