konsertrecension: Eric Gadd
Eric Gadd
Plats: Kosta Boda Art Hotel, Kosta.
Tid: Torsdagen den nittonde november.
Publik: Ett fyrtiotal.
Längd: 65 minuter.
Bäst: Låthantverket. Genomgående kvalitet.
Saknade mest: Kanske Lose My Cool.
Plats: Kosta Boda Art Hotel, Kosta.
Tid: Torsdagen den nittonde november.
Publik: Ett fyrtiotal.
Längd: 65 minuter.
Bäst: Låthantverket. Genomgående kvalitet.
Saknade mest: Kanske Lose My Cool.
Det var en gång ett land där 99 procent av alla manliga
artister helst ville vara Bruce Springsteen och/eller Ulf Lundell. Och så i
början av nittiotalet slog Gadd igenom som en sorts Princefigur. Han sjöng i
falsett, hade lite kajal och använde sig av rap. Någon sorts uppdaterad Marvin
Gaye eller Curtis Mayfield. Han stack ut och det var kanske inte så svårt. Det
enda som behövdes var att inte ha flanellskjorta uppknäppt ner till naveln. I
Kosta avslöjar han att han blev trött på att jämföras med Prince, men inte
längre, och tolkar I Wanna Be Your Lover. Al Greens Let´s Stay Together tar oss
tillbaka till sjuttiotalet, det årtionde som Gadds soulrötter härstammar från.
Redan som tredje singel släppte han Bara Himlen Ser På, som
kanske inte gjorde så mycket väsen av sig då, men som blivit en smärre
klassiker sedan dess. Den funkar utmärkt som en liten avskalad vaggvisa denna
kväll, allsången ska enligt Gadd låta som en jävla seans, och blir sista låt –
i alla fall tills publikens klappande får honom att ångra sig. Är den rent av en
svensk Let´s Get It On? Den kommer förresten från en LP som heter Hurra, Du Lever! Pang, Du Är Död! som väl än idag är en lysande albumtitel? Därifrån
kommer även den allra sista låten Kom Hit Och Ta. Gadd påpekar att han var
18-19 år när han skrev den och att det hörs på texten. Och jo, det gör det
onekligen – men mest på ett charmigt sätt.
Annars är det engelska som gäller. Det är svårt att inte imponeras
över hur många hits han hade under nittiotalet och publiken kommer ihåg dem. Några
försök till allsång går sådär, och inte för att folk inte vill sjunga, men de
flesta tonlägena är skoningslöst höga. Det slutar med att publiken ger upp i
Why Don´t You, Why Don´t I. Och trots att Gadd är ensam med gitarr kör han med
instruktioner som take it down och funk it up, now. Men det är klart, någon i
publiken kan ju råka ha en saxofon med sig. Han spelar väldigt hårt och
rytmiskt på strängarna, kanske i avsaknad av trummor och bas, men lite mer
variation i kompet hade inte skadat.
Wish I, Riding High, My Personality, The Right Way och
Heaven Is Asleep, som han säger sig ha återupptäckt under sommarturnén, låter
ändå bra. Kvalitet gör ofta det. Men nog hade han kunnat spela fler låtar än
Rise Up från den här sidan år 2000 utan att tappa bort publiken?
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida