Årets bästa skivor 2014
ROSANNE CASH
The River & The Thread
The River & The Thread
Efter att ha tröttnat på vad som ansågs fungera kommersiellt började Rosanne Cash
gräva efter sina rötter. Ju mer hon gräver desto mer framgångsrik -
både kommersiellt och kreativt - har hon blivit. På sin senaste skiva
blandar hon blues, country och amerikansk folkmusik på ett sätt som
låter självklart. Och musik som låter självklar är alltid den svåraste
att göra. Det här är inte en skiva som hoppar upp och klipper till på
hakan första gången man hör den. Snarare sorten som långsamt kryper
under hunden - och plötsligt sitter man där med en nära vän och pratar
om personliga saker som om det vore helt naturligt.
THE WAR ON DRUGS
Lost In The Dream
Om
Tom Petty, Neil Young, Kraftwerk och Joy Division fått en son ihop och
den sonen bildat ett band hade det bandet låtit som The War On Drugs.
Men, och det är viktigt att poängtera, helheten är större än
influenserna. Det är inte tomt poserande framför spegeln det handlar om -
snarare att göra något eget av gamla delar. De flesta av skivans låtar
håller mellantempo, är drömska och snittar på sex minuter (Under The Pressure och Suffering), men här finns också upptempolåtar (Red Eyes)
som passar för bilåkning soliga dagar. Och Adam Granduciel har med sin
tredje skiva fått ett genombrott värd namnet.
FIRST AID KIT
Stay Gold
Finns
det något lovord kvar som inte redan känns uttjatat att slänga efter
Klara och Johanna Söderberg? Har vi förstått hur stora de är utomlands?
På riktigt? Kanske inte. Att de går hem både på Svensktoppen och bland
kallhjärtat hårdhudade kritiker? Oavsett vilket, de här tio låtarna
klockar in på strax under 40 minuter och just nu är Heaven Knows en
personlig favorit. För viktigast ändå - låtarna, stämsången och att de
visar unga musiker att man inte behöver låta som veckans trend för att
lyckas. Det går att följa sitt hjärta hela vägen i mål. Visst är det
vackert, både musikaliskt och i tanke?
THE TOURÉ-RAICHEL COLLECTIVE
The Paris Session
Lite
traditionell saxofonjazz, lite israelisk folkmusik (Idan Raichel) och
lite nordafrikansk blues från Mali (Vieux Farka Touré är son till Ali
Farka Touré). Resultatet är musik som skapar en egen värld. Alla
skivorna på den här listan tar med lyssnaren på en resa, men just den
här är förmodligen den mest udda och speciella. Och mest geografiskt
varierade på ett sätt som suddar ut gränser. Varför vågar inte fler
musiker spela så här fritt och göra något eget? Tinariwen gjorde också,
som vanligt, utsökt afrikansk blues på sin skiva Emmaar. Ibland är ett
ackord fler än fyra elefanter.
THE BLACK KEYS
Turn Blue
Efter
att ha firat stora kommersiella framgångar i hemlandet USA med sina två
senaste skivor Brothers och El Camino gjorde rock/blues/pop/soulduon
Dan Auerbach och Patrick Carney en kovändning och gjorde allt baklänges.
Det vill säga - skivan börjar med sin längsta låt, en drömmande långsam
sak kallad Weight Of Love - och slutar med en av de bästa
sjuttiotalsrocklåtarna på länge. Gotta Get Away sparkar verkligen häst.
Fever är en liten fin discodänga. Upplägget är kanske inte det bästa
kommersiella beslutet, men musikaliskt ett steg framåt. Se även Jack
Whites Lazaretto som tynger lite mer på countrybenet.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida