tisdag, juni 16, 2009

Skiv- och bokfynd

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Conan_doyle.jpg/250px-Conan_doyle.jpg

Hemma från hufvudstaden igen. Så här gick det:

Skivor

Kris Kristofferson - The Very Best Of

Enkel-CD med bättre låtval än den enligt mig lite ojämna The Essentials-dubbeln.

Treasures From The Blues

Fem skivor. En vardera med Howlin´ Wolf, Muddy Waters, Robert Johnson, Leadbelly, John Lee Hooker. Allt detta för 59 kr.

The Band - Stage Fright

Deras tredje skiva. Underskattad enligt mig. Kanske ett oundvikligt öde som uppföljare till de monumentala Music From Big Pink och The Band. Inte lika bra, nej. Men ändå ett litet måste. Texten om skivans tillkomst i texthäftet är värd pengarna på egen hand. Då har jag inte ens nämnt Rick Dankos sång i titelspåret.

Neil Young & Crazy Horse - Sleeps With Angels

Hans spelning på Where The Action Is i helgen är nog en av de fem bästa spelningarna jag sett. Att han var på klassiker-humör gjorde inte saken sämre. Han spelade tom Heart Of Gold. Han måste varit på riktigt bra humör. Sleeps With Angels från 1994 kanske inte är någon av hans stora klassiker, men den har länge varit en av mina favoriter och min kassett-kopia börjar bli sliten...

Johnny Cash - The Essential

Nödvändigt komplement till At San Quentin och At Folsom Prison. Innehåller inte några låtar från American Recordings-skivorna men några andra brister kan jag inte hitta.

Böcker

Ed McBain - The Gutter And The Grave

Lite av en husgud. Den här ingår inte i 87-serien men har ett väldigt snyggt film noir-omslag. Dessutom blir det allt svårare för mig att hitta McBainar jag inte har läst så den här gjorde mig glad.

Julian Barnes - Arthur & George

Verkliga karaktärer i ett fiktivt (?) sammanhang. Arthur heter Conan Doyle i efternamn och skrev om Sherlock Holmes. Först och främst betyder det här att jag kan läsa den förra Barnes jag köpte. Nu har jag en buffert.

Jimmy McDonough - Shakey: Neil Young´s Biography

Den där konserten var verkligen bra. Och ska man bara läsa en Young-biografi tycks det vara den här man ska läsa. Mer än 700 sidor. Det tar nästan 300 innan McDonough är framme vid Youngs första soloskiva.

Bilden föreställer Sir Arthur Conan Doyle utan byxor.

PS. Jag har fått en nästan komplett samling av tidningen Pop-också. Tack till Fredrik Virtanen! :) DS.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida