söndag, maj 03, 2009

De 500 bästa skivorna?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHCQyn183WMgS-KAFD59hK-nb7MR741bICthD8xTrKbQuFN8FtLzzL-mMsBbJjcIii4_MA-j3pLxUp-9T2T2JOjYcXbtcwv5zhKGza3ZZsRS5XFDCzYpY79tZj_YoJRjng6dc/s320/micke+syd.jpg

Idag när vädret inte är som det borde är det lätt att börja fundera på vilka 500 skivor som egentligen är de bästa. Det har Rolling Stone gjort. Man kan kritisera listans förutsägbarhet - fyra av de tio översta är signerade The Beatles - men det är sångare, musiker, låtskrivare och producenter (och Madonna) själva som bestämt hur listan ska se ut och det bjuds på mycket intressant läsning. Bl a visar det sig att James Hetfield i Metallica har The Beach Boys Pet Sounds på sin topp tio (jag också). Kanske går det att upptäcka någon skiva man missat helt som är en framtida favorit? Redan på plats 30 finns t ex Joni Mitchells Blue som jag aldrig hört.

Om inget annat kan man roa sig med kommentarerna. Var är Queen? Tja, inte här i alla fall.

Hela listan - hovet rasar!

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Fel, fel, fel. De kommer i fel ordning och så finns det inte med ett enda album med David Ackles. Bakläxa!

7:53 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Fast man får nog acceptera att David Ackles inte är lika stor som Bob Dylan. Det går alltid att hitta personliga favoriter som inte kom med. Men fel ordning? Vill du verkligen ha Eurythmics Touch som etta? Tja, det är en fri värld.

Nu ska jag se om jag kan hitta något med Ackles att lyssna på. Tack för tipset!

11:34 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Vem har sagt att David Ackles var lika stor som Bob Dylan? Inte jag. Vem har sagt att Eurythmics' "Touch" borde vara etta? Inte jag.
Jag menar däremot på fullt allvar bl.a. att en sådan här lista tappar i tillförlitlighet om man totalt nonchalerar David Ackles.

7:32 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Okej. Ursäkta. Missförstod.

11:24 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida