onsdag, april 29, 2009

Kate Winslet och The Reader



Jag tror jag blev lite kär i Kate Winslet när jag såg Titanic på bio. Jag vet inte hur Titanic står sig (varken filmen eller båten), men Winslet har blivit en av sin generations bästa. Just nu är hon bioaktuell i filmen The Reader som hon fick Oscar för.

Ramhandlingen utspelas in nutid men filmen utgår från tyskt fyrtiotal utan att vara en krigsfilm. Winslet spelar en spårvagnskonduktör som inleder en relation med en yngre pojke, det är han som är läsaren, som senare börjar studera till advokat. Favoriten Ralph Fiennes spelar advokaten som vuxen i ramhistorien. Mer än så vill jag inte säga, men Winslet förtjänar sin Oscar. Det finns inga överdrifter, inget titta-vad-duktig-jag-är, bara en millimeterprecis rolltolkning som många andra skådespelare skulle offra sina nya näsor för.

Femtiotals-analyserande Revolutionary Road där hon återförenas med Leonardo DiCaprio vill jag också se, missade den på bio. Den släpps på DVD i början juni.

Läs en intervju med Kate Winslet från DN.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida