onsdag, april 01, 2009

Kanske Way Out West 2009

http://kanskeenhund.blogg.se/images/2009/bon-iver3_28113529.jpg

Några av landets största musikfestivaler dras med svikande biljettförsäljning och ekonomisk kris. Hultsfredsfestivalen har t ex haft omtalade problem de senaste åren. Uppstickaren Way Out West i Slottskogen i Göteborg verkar gå åt andra hållet. Det var prat om att åka förra året, men det blev brist på pengar (och för en gångs skull var det inte jag). Det hade varit kul att se Neil Young, Sonic Youth, The Flaming Lips, Sigur Rós, Grinderman, Håkan Hellström och Timbuktu bland många andra.

I år var det en annan kompis som nämnde att han ville åka. Jag är egentligen alldeles för bekväm av mig för musikfestival. Tält, mygg, ljummen öl och grillad korv till frukost, lunch, middag och kvällsfika är inte min grej. Jag har mao fyllt trettio.

Efter en snabb koll på programmet för den 14-15 augusti 2009 hittade jag favoriter som Arctic Monkeys (lugg och popskjorta), förra årets kan-vara-årets-album Bon Iver, Fever Ray, Jenny Wilson, Beirut (ADHD med extra allt), Amadou & Mariam (svängfest), My Bloody Valentine (gitarrvägg) och svängiga soulcountrygnissel-gänget Wilco. Wilco! Fler bokningar lär väl dessutom tillkomma. Får man be tomten (som påstås vara bokningsansvarig) om Anna Ternheim kanske? Hennes senaste album Leaving On A Mayday växer fortfarande med varje lyssning. Varför inte tokhyjpade-men-fullt-rättvist Fleet Foxes som spelade redan förra året med bara en EP i bagaget? Regina Spektor är ju albumaktuell lagom till festivalen? Det skulle vara något.

Detta tål att övervägas.

Här finns en lista på alla hittills bokade artister.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida