torsdag, mars 26, 2009

Genrep med Bruce Springsteen & The E Street Band


Jag förstod inte Bruce Springsteens storhet förrän jag fyllt tjugo. Ju mer jag upplevt och gått igenom, desto närmare har han kommit. Desto mer har jag förstått vad han sjunger om. För det är inte så enkelt att det bara handlar om tjejer och bilar, oavsett vad kritikerna säger. I så fall handlar Moby Dick om att vara ute och fiska. Efter mer än tio års allt mer detaljerad relation till hans musik har jag fortfarande inte besökt något av hans beryktade väckelsemöten. Varje gång jag pratat med andra fans har reaktionen blivit men du måste se honom live. Nu har jag biljett.

Den fjärde, femte och sjunde juni spelar Bruce Springsteen & The E Street Band i Stockholm inför tre utsålda stadion. I måndags stod han på scenen i Asbury Park, New Jersey (förstås) och genomförde det första av två genrep, rapporterar Rolling Stone. Sju låtar från senaste skivan Working On A Dream, några av måste-låtarna, några mindre väntade och några covers utgjorde den 24 låtar långa spelningen.

En av nyheterna den här gången är att trummisen Max Weinberg inte kommer medverka på alla konserterna. Han spelar även i pratshowvärden Conan O´Briens husband och när Conan tar över The Tonight Show den första juni hoppar Jay Weinberg in på turnén och tar över pappans trumpinnar. Enligt rapporterna är han en värdig ersättare. Nya i bandet är också bakgrundssångarna Curtis King och Cindy Mizelle. Detta gör att det kommer vara tolv personer på scen. Vilka låtar spelades?

Outlaw Pete
My Lucky Day
Night
Out in the Street
Working On a Dream
Johnny 99
I Ain’t Got No Home (Woody Guthrie)
Good Eye
Radio Nowhere
Candy’s Room
Because the Night
Mary’s Place
The Wrestler
This Life
Long Walk Home
Surprise, Surprise
Badlands
No Surrender

Extranummer:
Hard Times Come Again No More (spiritual)
Mustang Sally (mest känd i Wilson Picketts version)
Thunder Road

Born to Run
American Land
Seven Nights to Rock (BR5-49)

Detta kan bli en nåd att stilla be om, oavsett vilka låtar som spelas i Stockholm. Jag är mest orolig för hur alla ska få plats på scenen, men de har mer än två månader på sig att öva. Stevie, one more time. One-two-three-four!

Läs udda fakta om Bruce Springsteen.

Läs en intervju från januari med flanellunderbettet.

Läs en krönika om Mats Olssons möte med Bruce.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida