söndag, januari 25, 2009

Black Adder slingrar sig genom Englands historia

Jag har under den senaste veckan ägnat mig åt att se alla avsnitt av Svarte Orm, eller på utrikiska Black Adder. Det är faktiskt första gången jag ser hela serien, innan har jag nöjt mig med enstaka nedslag. Även om det tog ett tag innan serien hittade sin form var den värd att vänta på. Manusförfattarna Ben Elton och Richard Curtis alternativa version av Englands historia håller än idag, tjugo år efter den sista av de fyra säsongerna spelade in. Detta trots att tjugo år är mycket i humorvärlden.

Rowan Atkinson som Blackadder och Tony Robinson som förste hackkyckling Baldrick medverkar i samtliga säsonger, men det är de andra karaktärerna som är de verkliga genidragen. Miranda Richardson är höjdpunkten i säsong två med sin bimboversion av Queen Elizabeth. Efter många om och men förstår jag till slut varför drottningen förblev ogift. Hugh Laurie stjäl säsong tre med inte-vän-med-logiken Prince Ludwig och renässansmänniskan Stephen Fry tar täten med sina arméresonemang i säsong fyra i egenskap av General Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett. Redan namnet antyder att allt inte står rätt till.

För även om Rowan Atkinson är rolig blir det bättre när han inte står i centrum, vilket blir extra tydligt i säsong tre och fyra som är mina favoriter. I säsong fyra skrattar jag förresten varje gång det skämtas om att Tim McInnernys karaktär Captain Darling heter just så. Och det skämtet dyker upp ganska ofta. McInnerny är tillsammans med Atkinson och Robinson den enda skådespelaren som varit med i samtliga säsonger. Nämnas bör också Rik Mayall som den testosterondrivne mannen som har voff-voff (eller woof-woof på engelska) som motto.

Jag kan heller inte låta bli att undra varför man i England är så bra på att göra humor av sin historia när vi i Sverige inte kan (för Arn-filmerna är väl menade som drama?). Vem blir först med en komedi om Nyköpings gästabud? Gustav Vasas maktövertagande? Drottning Kristinas abdikation? Ulrika Eleonoras gasiga mage? Gustaf V:s beryktat helfestliga byte från pingis till tennis? Ingvar Kamprads...nej, just det. Det får man inte skämta om. But I have I cunning plan, my lord.

Black Adder topp 5:

1. Blackadder The Third (1987) - 1700/1800-talet, kronprins Georges hov
2. Blackadder Goes Fourth (1989) - 1917, första världskriget
3. Blackadder II (1986) - 1500-talet, drottning Elisabets hov
4. The Black Adder (1983) - 1400-talet, kung Richard IV:s hov
5. Det finns bara fyra säsonger

http://www.tudorplace.com.ar/Documents/TudorsMoviesTV.htm

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida