lördag, maj 17, 2008

Uttråkad? Nej tack!

Den enda gången jag blir uttråkad är om jag måste göra något jag inte vill göra. Jag blir inte uttråkad av att inte ha något att göra. Tommy och jag har ibland pratat om det jobbiga med att vara kreativt lagd. Ibland vill/behöver man sova, men hjärnan är upptagen med att formulera ett inlägg, en polisanmälan, en text, en melodi, en novell eller bara allmänt trams - vårt underbara strunt, för att citera Tage Danielsson. När jag var liten tecknade jag mycket. Fördelen med det här är att man inte blir uttråkad av att inte ha något att göra, det går istället att vända en sysslolös tisdagseftermiddag till något positivt och kreativt.
Hur många småbarnsföräldrar känner inte igen det uttråkade ropet jag har inget att göra! Ganska många skulle jag tro. Detta beror förstås på att barn har en oerhörd törst på nya intryck och måste måste måste göra något just nu. Det finns inget annat än nuet. Att sitta ner och prata är tråkigt och att lägga sig och läsa i tre timmar är värre än att gå till tandläkaren.
Jag kan känna igen mig i att jag vill lära mig nya saker hela tiden samtidigt som jag inte har något emot att ligga och läsa i tre timmar. Men jag har inget emot att gå till tandläkaren heller, så vad vet jag?
Min nyfikenhet är ett av de personlighetsdragen jag är mest nöjd med, även om bristande tålamod är en av baksidorna. Om inget annat är den till nytta när man spelar T.P.. Inget vetande är bättre än värdelöst vetande. Den här veckan har jag t ex lärt mig varför kvinnor och män har knapparna på olika håll, men jag säger inte varför.
Dagens låt är I Predict A Riot av The Kaiser Chiefs.

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Fegis. Har man sagt A får man säga B. Se så, förklara nu det där med knäppningen. Kan det vara så, att en man aldrig annars skulle kunna klara av att knäppa upp en kvinnas blus stående framför henne?

4:57 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Okej, du är på rätt spår (som flickan sa).

Från nya numret av Världens Historia citerar jag: "Herrknappar sitter på höger sida eftersom det är lätt för högerhänta att knäppa skjortknapparna. Traditionen att sätta damklädernas knappar på vänster sida kommer från den tid då rika kvinnor fick hjälp att klä sig. De strama klänningarna och korsetterna var omöjliga att knäppa på egen hand och knapparna syddes på vänster sida för att underlätta för högerhänta tjänsteflickor. Att ha knapparna på vänster sida visade att man var välbärgad."

Nöjd?

8:06 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jag är nöjd - långt ifrån tillknäppt. Inte heller fick jag en knäpp på näsan. Men nu är tiden knapp. Jag får knappa iväg slutet på den här ytliga kommentaren.

8:06 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida