torsdag, maj 15, 2008

Nej, men har ni te?

Var på restaurang idag med min modersenhet (och bjöd - så fick jag det sagt). Efter maten hämtades det kaffe till modersenheten och inte te till mig. För det fanns inte. Jag började dricka kaffe när jag ca 12-13 och slutade för ca sju år sedan, mest för att kolla om jag kunde sluta och när det visade sig att det gick bra fanns det ingen anledning att börja igen. Den kanske handfull gånger jag druckit kaffe de senaste åren har jag egentligen inte tyckte det varit särskilt gott.
Te är dessutom enklare att variera smaken på. Jag vet inte hur många sorters te det finns, men minst tolv. Däremot är det aldrig någon som frågar om man vill ha te. Folk frågar om man vill ha kaffe och då får man svara med nej, men har du te? Jag är kort sagt trött på det kaffenormativa samhället. KD försöker förbjuda tedrickare att gifta sig i kyrkan och ibland tittar folk konstigt på en om man slurpar oförsiktigt. På kafé får man dessutom oftast sitt te serverat i speciella muggar. Då ser folk titta, där sitter en temänniska.
Tedrickare är också människor. Tänk på det nästa gång du uttalar dig i frågan.
Dagens inlägg skrevs till tonerna av det förnöjsamma sörplandet på en mugg Kronobergsblandning.
Dagens låt är Back To Black av Amy Winehouse.

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

Det får du leva med. Sverige är ett kaffeberoende land. Jag tvivlar på att det finns några länder som förbrukar så mycket kaffe som vi.

Jag har dock också gått över till té för jag måste lugna ner mig. Koffeinet är inget bra för min stressnivå... Red Tea har blivit min drog. Jag bäljar i mig billigt Lipton Red Tea hela dagarna på jobbet.

Men däremot dricker jag ibland GOTT kaffe. Då köper jag lösvikt från någon lyxbutik. Så jag håller inte med om att té har fler smaker - kaffe skiljer sig också mycket åt. Stormärkernas äckliga paketkaffe går liksom inte att jämföra med ett riktigt mustigt och starkt kaffe med lustigt namn.

(Gevalias mörkrost är dock helt okej, för att nämna ett billig stormarknadskaffe.)

7:31 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Det finns "finkaffe" som är gott, ja. Men om man bjuds på kaffe är det ofta fulkaffe och det smakar som sagt inget vidare. Däremot är jag övertygad om att det finns fler olika tesorter än kaffesorter. Jag pratar alltså smaker snarare än märken.

7:08 em  
Blogger Sara Ödmark sa...

Minst 12! Haha. Underbart.

9:20 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Löst räknat, förstås. :)

8:09 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida