måndag, mars 03, 2008

Två korta, två lite längre

Igår på träningen flög nageln på ena lilltån av. Jag plåstrade. Idag när jag var ute och gick skavde det plåstret på nästa tå så den också började blöda. Frågan är nu om jag ska plåstra den också eller om det bara innebär att jag snart kommer tvingas plåstra ytterligare en tå. Det kan vara så att samtliga tår är plåstrade om tre promenader.
***
Jag ska börja använda ordet "ponera" oftare. Det är ett skönt ord.
***
Ryssland sträcker sig över elva tidszoner. Innebär detta att man kan ta lunchrast i elva timmar om man börjar längst österut och färdas med hastigheten 1 zon/timme västerut? Inte konstigt att landet har problem att få igång ekonomin. Alla sitter och äter hela dan. Sen åker de hem och odlar ryska vintermössor.
***
Är det okej att reta sig på folk som säger "ändån" istället för "ändå"?

Etiketter: ,

8 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

Aaaahhjj!! Berätta inte om avtrillade naglar - det är ju skithemskt! Har aldrig varit med om det och kommer inte vara det heller.

11:21 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Men konstigt nog gjorde det inte särskilt ont. Det blev lite nagel kvar längst in. Tur att det var lilltån. Stortån hade gjort mer ont, för att inte säga huvudet (eeh?).

11:31 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag irriterar mig rätt mycket på de som säger andvändare (användare! kvack kvack), indentitet, och falmskärm (fallskärm) också. Mycket frekvent förekommande i småland och särskilt falmskärm har jag svårt förstås meningen med. Kan det vara så att man inte alls kopplar ihop betydelsen av de sammansatta orden fall+skärm, utan att man helt enkelt ser det som ett lära-sig-utantill-ord-utan-innebörd som... som... ärtsoppa!

2:56 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Kalli Janka och ressigör är också ord jag retar mig på (eller snarare versioner av ord). Andvändare har jag aldrig hört, men det är ett mysko ord. Finns det fler?

3:42 em  
Blogger Thomas O. sa...

"Situationstecken" är ännu ett retfullt ord. Men folk som säger "ändån" borde spärras in - så det är helt OK att reta sig på dem.

7:23 em  
Anonymous Anonym sa...

Diverse löst folk påstår sig dessutom känna till ett land som heter "Sweitch" men som jag aldrig hittat på kartan. På P1 i morse (strax efter publikvältaren Sjöväderrapporten) hade dessutom någon programledare mage att vräka ur sig ett annat ord jag har svårt för: "interjuv". Jag kommer alltid att tänka på italiensk fotboll när jag hör det uttalet. Och jag tycker inte om fotboll.

9:30 fm  
Anonymous Anonym sa...

Oj, hittade strax efter inlägget denna sida. Hoppas det är OK att länka till språkpolisporr? jag kan bara läsa 4 ord i timmen på listan om jag inte ska bli alltför upprörd. http://home.swipnet.se/emos/feligaord.htm

9:33 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Thomas: Haha! "Varför sitter du här?" "Mordbrand. Du då?" "Jag sa ändån." Du är något på spåren. Funderat på att gå till val på den frågan?

Greven: Tack för länken, eller snarare "tack" för länken. Precis som du påpekar bör den läsas långsamt för oss med svaga hjärtan.

Jag retar mig på ordet sessa också. Det låter lite "idag ska vi minsann vara du medkungafamiljen". Usch.

12:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida